Starcom trainees – en investering i talenter

Tags:
  • Del:  

Vår første trainee ble ansatt for over 10 år siden, men i august 2016 ble det for alvor satt i system. Et år senere har det blitt tre traineer (praktikanter) i byrået. I løpet av det 18 måneder lange programmet skal traineene jobbe i tre ulike avdelinger, og ha fått en solid forståelse for arbeidet i et mediebyrå.

Bransjen har et stort behov for ansatte spesielt innen teknologi og data. Den hurtige teknologiske utviklingen har lagt grunnlag for nye typer stillinger. Har man interesse for maskinlæring, «big data» og smart nyttiggjøring av denne, evner å se muligheter for teknologi innen effektiv kommunikasjon, da er Starcom en god match!

Mediebyråbransjen trenger flere smarte hoder

«Tradisjonelt sett har ikke bransjen blitt sett på som den mest attraktive blant studenter og nyutdannede fra fagfelt som industriell økonomi og IT. Vi har vært med på å endre det, og i Starcom ser vi at vi er mer attraktive enn for bare et par år siden», kan Beate Nybakken, COO og Talent officer i Starcom, fortelle.

Hun utdyper videre at antallet søknader til trainee-stillingene var stort, og at det kom flere søkere fra de større utdanningsinstitusjonene som blant annet NTNU, NHH og CBS nå enn tidligere når Starcom har utlyst stillinger for nyutdannede.

Utvikle og foredle talenter

Programmet settes sammen for hver enkelt praktikant alt etter hvilken bakgrunn de har, samt den enkeltes interesser og talenter. Det er mye å lære i et mediebyrå, men obligatorisk for alle praktikantene er at de skal jobbe et halvt år i økonomiavdelingen. Erfaringen derfra gir de en uvurderlig forståelse for de grunnleggende økonomiske og forretningsmessige nøkkelfaktorene i et mediebyrå.

«Vi har spesialister innen alle fagfelt, men i tillegg å kunne ha ansatte med kunnskaper på tvers av fagområder er nyttig. Det gir verdi både for kundene våre, og internt. Trainee-programmet er med på å utvikle slike ansatte, samtidig som talenter oppdages og videreutvikles.»

Beate Nybakken, Starcom

Lærerike utfordringer fra første dag

Da trainee-satsingen ble formalisert i 2016, var det Truls Lystad som ble ansatt i den første stillingen som inngikk i programmet. Truls er vinteren 2017/18 inne i programmets siste del. Han startet i økonomiavdelingen før han fortsatte hos performance, og praktiserer nå som prosjektleder/junior kundeansvarlig.

Å få ta på seg utfordringer fra dag én, og muligheten til å jobbe på ulike avdelinger og team, ser Truls på som verdifullt:

«Det blir en bratt læringskurve, men det gir uvurderlig erfaring. Det jeg finner mest verdifullt, er uansett å bli kjent med alle menneskene. Å få jobbe med så mange dyktige medarbeidere gjør at jeg har tilegnet meg solid kompetanse.»

Under hele det 18 måneder lange programmet har traineene en mentor i Beate Nybakken, som har bred og rik kunnskap fra bransjen – hun var blant annet med på å grunnlegge Starcom Norway i 2002. De får også egne faglige coacher i de ulike avdelingene de er innom, og muligheten til å være med på diverse kurs og aktiviteter.

De to ferskeste traineene, Jonas Stoltz og Maren Boger, har utdanning innen henholdsvis siviløkonomi og industriell økonomi og teknologiledelse. De er godt i gang i hver sin avdeling: Jonas har startet i økonomiavdelingen, mens Maren i avdelingen for data, teknologi og innsikt. Les mer om våre fagområder.

I Starcom gleder vi oss over disse ressursrike, lærenemme tilskuddene i staben!


På bildet:
Beate Nybakken (til venstre), HR ansvarlig i Starcom, fungerer som mentor for traineene: Jonas Stoltz, Truls Lystad og Maren Boger.