Høyrelevant bølgevarsling – et case for Telenor Kystradio

Tags:
  • Del:  

«Høyrelevant bølgevarsling»; case shortlistet i Festival of Media 2021.

Hvert år skjer det mange ulykker på sjøen, men mange får heldigvis hjelp gjennom Telenor Kystradio. Tjenesten sørger for at mange ulykker ikke får katastrofale følger, men mange spør seg fortsatt om hva Telenor Kystradio egentlig er, og hvilken verdi det gir. 

Utfordringen var hvordan få en målgruppe til å kjøpe et produkt de ikke forstår, men som kan redde liv. Vår hypotese ble at vi måtte øke forståelsen av tjenesten ved å øke relevansen.

Vi ønsket å nå alle som ferdes på sjøen, men blant disse er det forskjellige drivere og barrierer. Oppgaven ble derfor å identifisere en ting alle oppfattet som relevant – været; en variabel som raskt kan gjøre en hyggelig tur på sjøen til en nødsituasjon, uansett om du padler kajakk eller er ute med båten. Det er også i disse situasjonene hvor behovet for en nødradio og et nødnettverk kan bli reelt og gjør lisens svært relevant og viktig. Basert på denne innsikten tok en ide form; kunne vi varsle om bølgehøyde der målgruppen til enhver tid var?

Relevante annonsebudskap langs hele norskekysten

Metrologisk Institutts API-løsning lot oss hente ut bølgedata i sanntid – men problemet var at bølgedata i seg selv er veldig rotete og ikke koblet til noe GPS-punkt på land. Dette gjør det krevende å finne struktur og verdi i dataene. Løsningen ble en egenskrevet kode som lot oss automatisk koble bølgedata, GPS-lokasjon og annonseinnhold sammen, slik at vi kunne melde været på Facebook til båtinteresserte, i sanntid, langs hele norskekysten!

Kampanjen leverte!

Ved å lage en løsning som ikke eksisterte, og som sørget for at Telenor Kystradio ble koblet til veldig relevante (vær)situasjoner, klarte vi å skape fantastiske resultater. I løpet av kampanjeperioden meldte vi været langs norskekysten over 4 000 ganger til målgruppen vår!

Vi leverte 6,5 millioner visninger til en pris på under halvparten av estimert, dette ledet til 6 580 klikk til landingssiden – en solid bekreftelse på økt interesse og relevans. Kampanjen førte også til 34 direkte lisenssalg, og årets totale målsetning ble oppnådd allerede i august.

I dette caset har vi gjort noe ingen har gjort før:

Sørget for hyperlokal bølgevarsling slik at den lokale fiskeren i Utsira fikk varslet hvordan forholdene var på sjøen, før han la ut den dagen.

Grunnen har ikke vært for å være mest mulig innovativ eller søke etter avanserte løsninger. Her har verdien vært å øke relevansen og øke salget av lisenser, ene og alene for å øke størrelsen på Telenor Kystradio sitt samfunn (brukergruppe), og slik gjøre det enda sikrere til sjøs.

Prisbelønnet case

Dette caset ble belønnet med gull i Human Experience Awards 2020, som er Starcom globalt sin årlige konkurranse.

Caset er også på shortlist i Festival of Media i kategorien «Best use of real-time marketing».

Festival of Media plakat "Shortlisted 2021" (magenta-farget bakgrunn)


Relaterte saker:

Sølv i global prisutdeling Festival of Media