Fra folkekjær til ny og sjarmerende – lansering av Circle K i Norge

Tags:
  • Del:  

I 2012 solgte Statoil ASA bensinstasjonsdelen Statoil Fuel & Retail til kanadiske Couche-Tard. Ett krav ved salget, var at man måtte bytte navn. For nordmenn representerer Statoil-navnet noe kjent og kjært, og tett knyttet til oljeeventyret. Hvordan lansere det nye navnet Circle K på en tydelig måte for det norske folk, sikre trygghet blant de ansatte – og unngå nedgang i salg?

Når en kjær og velkjent norsk merkevare skulle endre navn, var det med andre ord viktig med en grundig og tydelig strategi.
Gjennom å bruke de ansatte til å fortelle historien, i kanaler som sikret nasjonal og lokal oppmerksomhet, samt å tilrettelegge for både digitalt og fysisk engasjement, klarte vi å snu noe negativt til noe positivt for Circle K Norge.

Denne jobben sikret oss sølv i Mediestrategi og bronse i Mediekreativitet da Mediaforums Mediepriser ble utdelt 2016.

Se filmen om kampanjen «Take it easy – nytt navn, samme folka!» ovenfor, eller les nedenfor.


Video transkripsjon: Fra Statoil til Circle K

Statoil har vært en av Norges mest folkekjære merkevarer i over 40 år. Våren 2016 byttet bensinstasjonene navn til Circle K. Forskning viser at det å endre navn på en merkevare ofte fører til nedgang i salg. Det ville vi unngå. Men hvordan?

For å skape trygghet laget vi en kampanje bestående av tre byggestener: vi skulle skape blest rundt det nye navnet, komme tettere på kundene ved å opprette dialog, og lage opplevelser lokalt på de mer enn 300 stasjonene i Norge.

Før lansering spurte vi våre egne kunder hva de egentlig lurte på i forbindelse med navneendringen. Vi brukte TV, web-TV og Facebook for å la egne ansatte fortelle historien bak navneskiftet. Vi opprettet et interaktivt infostudio på vg.no som ga kundene svar på ting de var usikre på.

For å trygge lokalmiljøene brukte vi gps-koordinater for å være så relevante som mulig mot hver enkelt. Vi inviterte også til åpningsfester lokalt, der P4 var tilstede og fortalte historier fra Circle K stasjonene ut til det norske folk. Slik trygget vi kundene på at Circle K – det var nye Statoil det – bare litt bedre.


 

Interessant om merkevarebygging og -lansering? Se noen av våre andre caser: Lanseringen av A–Z Sportswear og Telenor YNG, eller les artikkelen om merkevarebygging i den digitale tidsalder.