Fra folkekjær til ny og sjarmerende – lansering av Circle K i Norge

Tags:
  • Del:  

I 2012 solgte Statoil ASA bensinstasjonsdelen Statoil Fuel & Retail til kanadiske Couche-Tard. Ett krav ved salget, var at man måtte bytte navn. For nordmenn representerer Statoil-navnet noe kjent og kjært, og tett knyttet til oljeeventyret. Hvordan lansere det nye navnet Circle K på en tydelig måte for det norske folk, sikre trygghet blant de ansatte – og unngå nedgang i salg?

Når en kjær og velkjent norsk merkevare skulle endre navn, var det med andre ord viktig med en grundig og tydelig strategi.
Gjennom å bruke de ansatte til å fortelle historien, i kanaler som sikret nasjonal og lokal oppmerksomhet, samt å tilrettelegge for både digitalt og fysisk engasjement, klarte vi å snu noe negativt til noe positivt for Circle K Norge.

Denne jobben sikret oss sølv i Mediestrategi og bronse i Mediekreativitet da Mediaforums Mediepriser ble utdelt 2016.

Se filmen om kampanjen «Take it easy – nytt navn, samme folka!» ovenfor.