Doblet salg av «Koppen» med sjarmerende stamgjester hos Circle K

Tags:
  • Del:  

Da bensinstasjonskjeden Circle K skulle markedsføre Koppen 2018, lot de en dramalærer fra Bergen, en arbeidssky taktekker og en gründer med tvilsomme hoderegningskunnskaper fronte kampanjen. Det ble en suksess.

Målet med kampanjen var å øke salget i desember måned med 8–10 % sammenlignet med året før. Med uforandret budsjett, økte salget med omlag det dobbelte: 16 prosent.

Koppen – en viktig lojalitetsdriver

Koppen til Circle K har vært en svært viktig lojalitetsdriver i over 10 år, ved å sikre trafikk inn på stasjonene. Selv om Circle K er markedsleder i sitt segment, kan de overhodet ikke hvile på sine laurbær. Circle K sin posisjon utfordres stadig av konkurrentene, som lanserer lignende konsepter; med kopper og avtaler i ulike varianter.

Hver desember er det tid for en ny «Koppen»-kampanje – en viktig måned for å kickstarte salget av neste års kopp-avtale, som skal trekke verdifulle kunder jevnt og trutt inn på stasjonene for påfyll av varm drikke og noe attåt – hele året.

Hasse Hope i fem roller

For å minne folk på at den nye Koppen var å finne i bensinstasjonshyllene, valgte vi å lage et sett med ambassadører – «stamgjester» som folk kunne kjenne igjen, og som kunne servere mer eller mindre saklige argumenter for hvorfor mange foretrekker Koppen.

Kampanjen gikk live på Facebook med korte selfie-videoer av karakterer skrevet, regissert og filmet av reklamebyrået New Work. Alle karakterene ble spilt av komiker Hasse Hope. Til sammen fem «stamgjester» var med i kampanjen, inkludert designeren Charles, den svenske budbilsjåføren Nicklas, og taktekkeren Gunnar.

(Teksten fortsetter under videoen.)

Video av taktekker Gunnar med Circle K Koppen på mobilskjerm Taktekkeren Gunnar er veldig glad i lange pauser.

Målretting og taktiske budskap

I tillegg til de fem stamgjest-filmene, ble det klippet kortere, mer taktiske versjoner som ble knyttet opp mot «i siste liten» julegavetips. Disse ble målrettet mot de som hadde engasjert seg i første film, med samme karakter.

For å treffe folk på farten og i bilen var også radio, utendørs og mobil viktige støttekanaler for å skape oppmerksomhet, med tilstrekkelig bred dekning. I disse kanalene ble det valgt et relativt taktisk budskap for å gi en påminnelse i nærheten av et potensielt kjøpsøyeblikk. Disse kundene er jo relativt ofte innom en Circle K, så budskap på stasjon og de ansattes involvering spilte også en viktig rolle for å kommunisere at nye Koppen 2018 var tilgjengelig.

Kampanjen ble godt mottatt

Kampanjen ble godt mottatt, med høyt engasjement og god viral spredning av videoene på Facebook. Mange innen målgruppen kjente seg tydeligvis igjen – og delte og tagget andre.

Flere av filmene var ganske lange, på tross av det opplevde vi at en høy andel så hele filmen.

Og ikke minst; salget ble nesten doblet!

 

Husker du da Circle K het noe annet? Her kan du se det prisbelønnede caset om lanseringen av Circle K i Norge.