Circle K viser veien til lappen – og økte kjennskap til merkevaren i en tøff målgruppe

Tags:
  • Del:  

Bakgrunnen og utfordringen – her var vi

Circle K ønsket å nå ut til nye målgrupper for å øke penetrasjonen, og spesielt den økte satsingen på et bredere produktutvalg innen mat og drikke gjorde at de ønsket å treffe nye, yngre kundegrupper. De unge er mye tilstede i kategorien – men ikke hos Circle K. Målet var å rekruttere de inn til kundeklubben for å kunne levere skreddersydde tilbud, etablere en langvarig relasjon, og bli det naturlige valget langs veien.

Men: hvordan nå ut til en målgruppe som i utgangspunktet er lite lojale, har liten relasjon til merkevaren, og er utfordrende å nå?

Hvor ville vi?

Vi måtte gjøre noe for å skape oppmerksomhet og stå ut, gjerne på en underholdende og overraskende måte, og vi ønsket å vise at vi er på lag med de unge.

Circle K har sin distribusjon langs veien, derfor er det viktig å treffe de som faktisk kjører bil. Her så vi en mulighet: Det å ta lappen er en kostbar affære, spesielt for unge. Vi ønsket å hjelpe gjennom en aktivitet der de kunne være så heldig å få sponset lappen. Og vi fant den beste frontfiguren: Den unge, fremadstormende rallycrosskjøreren Oliver Solberg – som faktisk ikke har lappen! Sammen med Oliver ønsket vi å vise de unge veien til førerkortet.

Hva gjorde vi for å nå målet?

Vi ønsket å treffe målgruppen bredt, men så rent som mulig. For å sikre at vi snakket til «ferske sjåfører» inngikk vi et unikt samarbeid med Teoritentamen.no. I tillegg benyttet vi andre, brede digitale plattformer for å sikre dekning i målgruppen. Vi var også tilstede på kino, hvor filmen «Born2Drive» med Oliver Solberg skulle lanseres. Engasjerte ansatte og informasjon på stasjonene var også viktig.

Hvordan gikk det?

Kunne vi få den mest illojale av alle målgrupper til å engasjere seg, og bli medlemmer i en lojalitetsklubb?

Vi så raskt resultater av smart kanalvalg, kreative løsninger og en god ambassadør: antall registrerte i kundeklubben var over dobbelt så høy som målsetting!

De unge besøkte også i større grad en Circle K-stasjon, samt at vi så en solid økning i Top of Mind og preferanse.

 

Premiert og nominert kampanje