«Hele Norges bredbånd» – hvordan opprettholde markedsandel i et fallende marked

Tags:
  • Del:  

For nordmenn er tilgang til internett like selvsagt som vann i springen. Det spøkes til og med om at wifi utgjør grunnmuren i Maslows behovspyramide. Nettet skal være raskt og uten irriterende nede-tid. Telenor forventer ikke videre vekst i DSL-markedet da fiber er i ferd med å bli dominerende teknologi. Telenor har selvsagt fiber teknologi men har valgt å bygge det under Canal Digital merkevaren. Så hvordan formidle til fiber sultne nordmenn at Telenors DSL nett er godt nok? Kampanjen «Hele Norges bredbånd» skulle takle disse utfordringene.

En helhetlig mediestrategi med en balansert miks av langsiktig merkebygging og raske salg ble løsningen. God utnyttelse av egne og eksterne kundedata ble brukt for å koble rett mottaker med rett budskap i kundereisen.

Målrettede budskap gir økt effekt

Ved å innhente data på tvers av avdelinger i Telenor, dannet vi grunnlaget for å skape målrettede budskap og mer relevante opplevelser for brukerne. Ved å automatisere budskap basert på målform, lokasjon, hastighet og leverandør økte vi gjennomslagskraften i Telenors kommunikasjon. De samme datene ble utnyttet for økt treffsikkerhet og dertil økt kostnadseffektivitet i mediekjøpene. Det hele ble toppet med en god dose kreativitet for å utnytte øyeblikkene der bredbåndet blir viktigst i verden.

Caset vant bronse i kategorien Singelkanal i Performance Awards 2017 og sølv i kategorien Mediestrategi under Medieprisen 2017.