Koppen til Circle K – humor og sjarm øker penetrasjon og salg

Tags:
  • Del:  

Koppen fra Circle K er nesten blitt ikonisk: elsket og hatet gjennom 15 år. Aller mest er den (heldigvis) en hyggelig pause i hverdagen for de fleste. Årlig fyller nordmenn Koppen sin over 20 millioner ganger på Circle K, og den er dermed en viktig trafikkdriver. Suksessen bak Koppen har ført til at mange av konkurrentene har tatt opp kampen, men de har i hovedsak brukt pris som virkemiddel.

Circle K ønsket heller å konkurrerer på kvalitet – og et større løft i kaffekvalitet og maskiner har vært fokus, men også valgmulighetene for kundene. Dette ønsket vi å fokusere på i årets kampanje.

Hvordan skape ikke bare oppmerksomhet, men også kjærlighet til Koppen over alle kopper i 2020?

Kampanjen: Målet, og veien dit

Målet var rett og slett å sikre salg med fokus på kvalitet og smak. Circle K Koppen skal skille seg ut fra konkurrentene. Vi ønsket også å nå ut til nye kundegrupper for å øke penetrasjon.

Strategi og løsning for å nå målet

Koppen brukes av mange, og spesielt «arbeidskaren» er storforbruker. Potensialet for ytterligere salg er størst blant nye kundegrupper, som familiemødre- og fedre som ofte er på farten i en hektisk hverdag eller på vei til hytta i helgen. Det var viktig å få frem den gode kaffekvaliteten og utvalget for å bygge preferanse.

En kjent og kjær venn av Circle K ble hentet frem igjen – nemlig komiker Hasse Hope. Han hadde tidligere vært brukt for å promotere Koppen, med stor suksess! Men hvordan kunne vi vitalisere og gjøre kommunikasjonen enda mer relevant, for å nå ut til nye kundegrupper?

Ideen ble «Stamkundene om Koppen fra Circle K». Hasse Hopes ulike karakterer av stamkunder hadde til hensikt å parodiere ulike kaffesituasjoner med Koppen som alle kunne kjenne seg igjen i – satt på spissen i kjent Hasse Hope stil!

Eksempler (se en av de lenger ned på siden):

  • «Far Fredrik» om Koppens kvaliteter og nødvendigheten av kaffe i en travel hverdag
  • «Mor Ragnhild» om kaffepauser på vei til hytta og sitt spesielle forhold til Koppen «Reinert»
  • «Seriegründer Sverre» om hvor mye han sparer på Koppen og kaffeavtalen
  • «Taktekker Gunnar» om kaffepauser og nye friske farger på Koppen. Han velger grønn for å signalisere at han er «singel».

Vi fokuserte på digitale plattformer for å nå ut til ulike deler av målgruppen med ulikt budskap og i relevant kontekst, sammen med radio for å treffe folk i farta.
Alt innhold ble skreddersydd og tilpasset hver enkelt kanal – og Hasse Hopes ulike karakterer fikk til og med sine egne Facebook-profiler. Det ble til sammen produsert over 50 filmer som gikk på Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube. I tillegg ulike radiospotter, én for hver karakter.

Kjøpet ble spisset mot utvalgte segmenter, kontekst og tidsstyrt i forhold til relevans mot de ulike karakterene. Vi startet med litt lengre filmer med fokus på Koppens kvaliteter og farger, men selvfølgelig også den gode kaffen i mange varianter. Deretter fulgte vi opp med mer taktiske filmer mot de som viste interesse.

Kampanjeresultater og premiert case

Humoristisk og engasjerende innhold koblet med relevant målretting ga resultater over forventning! Vi opplevde høy oppmerksomhet og stort engasjement, som igjen førte til økt kjennskap og økning i viktige merkevare-parametere (smak, kvalitet). Og ikke minst et meget godt salg av Koppen 2020!

Caset fikk bronse i Gulltaggen 2020 i fagdisiplin Mediestrategi, kategori Kampanje.

 

Seriegründer Sverre sine tips for å bli rik

Seriegründer Sverre sine tips for å bli rik.


Kunde: Circle K Norge
Andre involverte: New Work