En kort kundereise med smaken av suksess – Burger King på Gardermoen

Tags:
  • Del:  

Sommeren 2018 åpnet Burger King restaurant i ankomsthallen på Gardermoen. Hvordan få flypassasjerene til å stoppe innom der, i stedet for å skynde seg videre?

Den utfordringen, sammen med kunnskapen om at høy relevans i kommunikasjonen gir god effekt i målgruppen til Burger King, var utgangspunktet for kampanjen. Spørsmålet ble da: er det mulig å skape relevante budskap til +/- 65 000 potensielle kunder hver dag?

Forutsigbare handlinger

Når du ankommer Gardermoen med fly, uansett om du har innsjekket bagasje eller ei, blir du geleidet samme vei fra flyet, via bagasjehallen og ut i ankomsthallen. Potensielle fysiske kontaktflater langs denne ruten var hovedsakelig digitale skjermer. Men hva mer gjør de aller fleste i det flyet har landet? Jo, de skrur på mobiltelefonen.

De forutsigbare handlingene og det fysiske bevegelsesmønsteret, kombinert med datapunkter og et åpent API, gjorde det mulig å bygge en løsning som kunne servere relevant budskap med humoristisk vinkling og tydelig call-to-action.

Skreddersydde budskap hele veien

Gjennom programmatisk annonsekjøp i et utvalg store utenlandske nettaviser, taktisk annonsering på Facebook og datadrevne dynamiske annonser på digitale skjermer, kunne vi servere skreddersydde innhold som fulgte de reisende fra før de gikk av flyet, til de var i ankomsthallen.

Veldig forenklet forklart ble det laget et «lager» med budskap på flere ulike språk, som ble koblet opp mot en database med ankomstdata i sanntid fra Avinor sitt API. I denne «budskapsmotoren» ble det bestemt hvilke budskap som skulle vises hvor. For eksempel at plakaten på italiensk med pasta-referanse skulle vises ved bagasjebånd 6 etter at flyet fra Milano ankom.

Videre viste utendørsflatene i ankomsthallen veien til Burger King-restauranten, og hvor de reisende kunne få tak i den saftige Whopper’n de nå hadde fått lyst på.

Premiert med Gull for innovasjon

INMA Performance Award 2018 ble dette caset («Lei av flymat?») premiert med gull i kategorien for innovasjon.

 

Vi har gjort flere spennende jobber med Burger King, blant annet det prisvinnende caset «Hvordan få sveipe-generasjonen til å stoppe opp»

 

Idé og produksjon: New Work – her kan du se casevideo de har laget.

Andre involverte: Clear Channel, Madington