Lanseringen av A-Z Sportswear

Tags:
  • Del:  

Starcom Oslo, sammen med Forsman & Bodenfors, Borg&Lundell og Facebook, stod bak lanseringen av A-Z Sportswear, det nye klesmerket fra Zlatan og Varner i Europa sommeren 2016. Selve lanseringen skjedde i Paris gjennom Facebook Live, og 45 000 satt klare til å følge med. Se videoen over for en smakebit fra lanseringen, og et innblikk i arbeidet bak.


Video transkripsjon – «Lanseringen av A-Z Sportswear»

«Thank you for coming. Thank you for sharing this moment with us.»

Det er to ting vi vet om unge menn i dag:

1) De har vokst opp i en digital verden der streaming og sosiale medier brukes konstant.

2) Sosiale medier har blitt en viktig del av fotballkampen. Når det skjer noe stort, logger de seg på og deler sin glede eller frustrasjon.

Denne innsikten kom godt med da vi skulle lansere det nye sportsvaremerket til fotballgeniet Zlatan og den norske klesgiganten Varner: A-Z Sportswear.

Men kategorien er representert av globale storspillere som Nike og Adidas, med en drøss av superstjerner på laget og tonnevis med sponsoravtaler. Vi hadde kun en superstjerne, ingen sponsoravtaler, 0 % kjennskap, ingen fysisk distribusjon, og svært små budsjetter sammenlignet med sine konkurrenter.

Det handler om å være tilstede der folk er – og folk er på Facebook. Lanseringen av A-Z skulle utelukkende broadcastes gjennom Facebook Live. For å få så mange organiske seere som mulig var det derfor viktig å bygge forventning i forkant, uten å avsløre for mye. Dette skapte masse nysgjerrighet, men det toppet seg da Zlatan selv inviterte folk til å følge eventet:  

«June 7th, at 5 pm – make sure you’re there.  Or else I will hunt you!»

Da lanseringen endelig stod for tur, satt hele 45 000 personer klare i det øyeblikket vi gikk live. De som  fulgte med kunne stille spørsmål til Zlatan, og få svar på direkten. Totalt var det 4,2 millioner mennesker som så direktesendingen organisk!

Noen dager senere tok vi fullt eierskap til EM i sanntid basert på store hendelser i kampene. Her koblet vi visjon til A-Z: at det ikke handler om utstyret – det handler om deg.

Det er mulig Portugal vant EM, men vi føler oss minst like mye som vinnere. Vi oppnådde et 23 poengs løft i reklameoppmerksomhet, og et løft på 14 poeng i merkekjennskap. 

 – Slutt –


Synes du merkevarebygging er interessant? Les artikkelen vår om merkevarebygging i den digitale tidsalder her.