Livestreaming i bannere på TV2.no for Samsung Galaxy S10

Tags:
  • Del:  

At nordmenn benker seg foran en direktesending når det er Vinter-OL eller fotball-VM, er ingen hemmelighet. Men hvordan nå ut til flest mulig med et direktesendt arrangement av den mer teknologiske arten? For Samsung Norge ble løsningen noe som aldri før hadde blitt gjort – direktestreaming i bannere. Caset vant gull i «Mediekanal» i Performance Award 2019 – her letter vi litt på sløret om kampanjen.

 

Samsung arrangerer et av verdens største lanseringseventer innenfor hardware og tech som livestreames ut til millioner av mennesker. Konkurransesituasjonen i telekom er tøff; nye smarttelefoner lanseres kontinuerlig gjennom året, og en sterk lansering er viktig.

Vi ønsket å spre det imponerende lanseringseventet av Samsung Galaxy S10 til folk som vanligvis ikke ville oppsøkt arrangementet selv. Det ble viktig å få arrangementet ut til målgruppen fremfor å få målgruppen inn på samsung.com/no.

Oppgaven: Å skape oppmerksomhet og kjennskap i en bred målgruppe

Galaxy S-serien er den største satsningen Samsung har gjennom året, og lanseringen er viktig for å stå ut i et fragmentert marked med mye støy hvor flere konkurrenter lanserer toppmodeller på samme tid. Målgruppen er bred – i praksis ville vi forsøke å nå alle personer i alderen 18–45 år.

Strategien var klar fra begynnelsen: Vi skulle skape oppmerksomhet og kjennskap rundt lanseringen til Galaxy S10 i en kanal der resultatene enkelt kunne måles.

Samsung har i lang tid brukt TV2 sine kanaler for å nå ut til målgruppen gjennom blant annet samarbeid rundt Premier League og bruk av målrettet data på TV2.no. TV2 ble derfor en naturlig sparringspartner, og produktet de lanserte for en stund siden, kalt «TV2 stream» stod ut som en interessant mulighet.

«TV2 stream» er kort fortalt en måte å distribuere filmer i full HD kvalitet i et displayformat. Produktet har til nå hatt som hensikt å gi økt distribusjon til tradisjonelle reklamefilmer (15–45 sekunder).

Løsningen ble å gjøre noe som aldri før hadde blitt gjort!

Hvis det er mulig å vise en 30 sekunders reklamefilm i full HD, er det da mulig å vise 2 timer live sending med tilsvarende kvalitet? Etter å ha forhørt oss rundt i ulike tech-miljøer, medier og byråer kom det fort frem at dette aldri hadde blitt gjort tidligere. Og ifølge Google; ikke en gang på verdensbasis!

Vi hadde et mål om å få mest mulig oppmerksomhet, og så det som en kjempemulighet å være den første i verden til å livestreame unpackingen av Galaxy S10 på digitale annonseflater. Produksjonsbyrået Madington tok utfordringen på strak arm, og bidro til å få den tekniske løsningen på plass. For det er litt som må stemme, når det skal livestreames i en kvalitet som er flere millioner bytes høyere enn normalt, både til desktop og mobil, i alle formatene TV2 tilbyr!

Gjennomføringen av kampanjen

Med en 2 timer kort «kampanjeperiode», valgte vi å «tease» med et nedtellingsbanner fra dagen før på TV2.no. Klokken 20 norsk tid var arrangementet og verdenslanseringen i gang – og samtlige formater på TV2.no, uavhengig av format, viste lanseringseventet for Galaxy S10 i sanntid, direkte fra San Fransisco!

 

Hvordan gikk kampanjen?

På det meste var det mer enn 80 000 brukere som så arrangementet live i TV2 sine digitale flater; samtidig!

  • Det ble totalt livestreamet video tilsvarende 455 døgn – noe som tilsvarer lengden på 7 280 fotballkamper.
  • Vi oppnådde en dekning på 450.000 unike brukere under selve lanseringseventet, som kun varte i 2 timer! Og totalt var det mer enn 1,4 millioner unike brukere som ble eksponert for kampanjen
  • Livestreamingen sørget for over 50 % trafikkøkning til de norske nettsidene til Samsung i 2019 sammenlignet med året før.
  • TV2.no plasseringen var «Top traffic channel to unpacked eventet» på samsung.com/no.

 

Faglig anerkjennelse nasjonalt og internasjonalt

  • Gullvinner i kategorien «Mediekanal» under Medieprisen, med TV2 og Madington.
  • Caset har også begeistret internt hos Samsung internasjonalt, og ble presentert på en europeisk Samsung Summit i november 2019.
  • I tillegg har flere markeder tatt kontakt og ønsket å bruke løsningen i sine land, blant annet Finland og Portugal.