Telenor Moments – et case om skrytebilder for Telenor Mobil

Tags:
  • Del:  

Dekning er det aller viktigste ved valg av mobiloperatør. Men, i det daglige er det sjeldent man koster mobildekning en tanke. Den bare er der! Allikevel er det stor forskjell på tilbyderne.

For å gjøre folk mer oppmerksomme på Telenor sin suverene dekning ble strategien å ta del i situasjoner og øyeblikk hvor det å ha dekning var mer til å ta og føle på for sluttbrukeren. Stunder hvor dekningen spilte en sentral rolle. Sommeren 2018 åpnet det seg en slik mulighet.

Dra nytte av eksisterende trender

I de senere år har nordmenn i større grad sett til Norge fremfor det store utland når de planlegger sommerferien sin. En av årsakene til dette er den majestetiske naturen vår og fjelltoppturer er spesielt en het potet på folks bucket list.

Når man først har nådd toppen er det som oftest ikke nok å alene ta inntrykkene inn over seg – vi må dele det med alle vi kjenner! Og med mobilen som fast følgesvenn hvor enn vi går er veien kort til deling av et såkalt «skrytebilde».

For å i det hele tatt kunne dele øyeblikket fra fjelltoppen er god dekning en forutsetning, og på nettopp slike lokasjoner har man i en årsrekke både blitt fortalt og opplevd det motsatte. Med dagens mobilnett fra Telenor er dette derimot ikke lenger tilfelle på toppen av flere norske fjell, noe vi ønsket å gjøre folk oppmerksomme på. Vi ønske å ta del i selve skrytebildet for å fremheve dekningen fra Telenor.

På rett sted til rett tid

I Norge er Snapchat den største bildedelingsplattformen for å dele slike øyeblikk. 59 % av Norges befolkning har en profil, hvorav 73 % oppgir at de bruker den daglig.

Vi plukket ut 11 av de mest populære toppene i Norge, og opprettet super-lokale geofiltre i Snapchat som ble sponset av Telenor Mobil. Hvert filter var skreddersydd for fjelltoppen du befant deg på, uten å stjele spotlighten – vi skulle berike øyeblikket ved å tilføre verdi for brukeren, slik at man ønsket å dele det videre til venner og familie. Det ble løst ved å inkludere navnet på fjelltoppen, samt respektive høyde over havet.

Resultatet? 1 av 4 som ble eksponert for filteret valgte å benytte det i sin «skrytesnap»

De totalt 17 000 brukerne som valgte å bruke og dele filteret overstiger faktisk Snapchat sin benchmark med 150 %!

17 000 brukere høres kanskje umiddelbart ikke ut som noe som etterlater seg et nevneverdig fotavtrykk effektmessig. Derimot delte brukerne flittig til sine venner og familie gjennom snaps og stories.

Slik nådde Telenor totalt sett ut med over 500.000 organiske visninger. Vi kan med andre ord trygt si at nordmenn fikk kjenne på kraften i Telenors suverene dekning.

Internasjonalt berømmet case

Caset vant sølv i Festival of Media Global 2019 i kategorien Best use of Geo – Location.


Relaterte saker:

Caset for Burger King sin åpning på Gardermoen er også på shortlist i Festival of Media.

«Hele Norges bredbånd» : premiert case for Telenor

Lanseringen av Telenor YNG sanket også flere priser