«Tæppet» seg til kjennskap og pris i ANFO Effekt

Tags:
  • Del:  

Med caset «Tæppe» for BankAxept viste Power of One-byråene MSL, Kitchen og Starcom hvordan man gjennom en godt planlagt kommunikasjonskampanje kan få det norske folk til å både trykke et begrep og en handling til sitt bryst.

BankAxept – merkenavnet de færreste av oss har hatt et bevisst forhold til, selv om mange av oss bruker deres tjenester daglig. Sterke, globale merkevarer har begynt å gjøre sin inntreden, og utfordrer BankAxept. BankAxept trengte rett og slett å synliggjøre sin rolle i Norge.

Verdensledende på kortbetalinger, men uten merkevarekjennskap

8 av 10 betalinger i butikk i Norge gjennomføres med kort – det gjør at Norge er verdensledende på kortbetalinger. Årsaken: alle bankene har gått sammen i en felles løsning – BankAxept. Det gjør det enkelt og billig for brukerstedene å akseptere kort. Få nordmenn er imidlertid klar over dette – vi har ikke et forhold til løsningen eller merkevaren BankAxept, kun til betalingskortene (f.eks. Visa og MasterCard).

Mulighetsrommet

Kontaktløs betaling var på markedet, men den var ikke utbredt. Folk flest hadde ikke tatt betalingsmetoden i bruk, selv om metoden er mye raskere enn vanlig kortbetaling.

Kontaktløs betaling er altså raskt, og i tillegg er det enkelt. To viktige drivere. I tillegg var det over 3 millioner betalingskort som hadde funksjonaliteten, og nesten 60 % av brukerstedene hadde aktivert funksjonen. Vi måtte bare få folk til å begynne å bruke den!

Slik ble «tæppe» født og kjent

Med sterk tro på den nye tjenesten basert på hvor brukervennlig den er, visste vi at om folk bare prøvde tjenesten én gang, ville de fortsette å bruke den. Vi måtte derfor gjøre noe som kunne skape rask oppmerksomhet, og gjerne skape en «snakkis», slik at folk ble gira på å teste ut.

Ideen ble å skape et nytt navn for tjenesten, som skulle gjenspeile hva tjenesten handlet om. Vi inviterte forbrukerne til å gi innspill- og et nytt ord ble skapt…

Kampanjeløpet ble delt inn i fire:

  1. Øke merkevarekjennskapen til BankAxept gjennom reklame og PR
  2. Navnekonkurranse for å skape oppmerksomhet rundt tjenesten kontaktløs betaling
  3. Lansering av navnet «tæppe», bl.a. på festivaler – køen gikk jo mye raskere når alle tæppet!
  4. Påminnelse og aktivisering på brukersteder (butikker)

Resultat: Tæpping økte med 100 % på tre måneder

Se case-video fra MSL og Kitchen her:

Prisvinnende case:

Caset ble premiert med sølv i ANFO Effekt 2018 i kategorien NY.

Caset er også videre til finalen i den internasjonale kåringen The SABRE Award for Superior Achievement in Measurement and Evaluation, i kategorien Marketing to youth.

Se våre andre premierte caser fra ANFO Effekt her.


Kunde: BankAxept

Kommunikasjonsbyrå: MSL

Reklamebyrå: Kitchen

Mediebyrå: Starcom