Telenor YNG – lansering av nytt konsept spesielt tilpasset «digital natives»

Tags:
  • Del:  

Telenor hadde høye ambisjoner rundt lanseringen av ett nytt produkt spesielt rettet mot målgruppen «unge voksne». Vel vitende om at denne målgruppen er høyst digitale og lett velger bort kommunikasjon som ikke treffer dem, måtte vi tenke annerledes for å vekke deres interesse og vise relevans.

Målgruppen «unge voksne» tar i stor grad beslutning om mobilabonnement selv. De bruker mer data enn gjennomsnittet, og de er godt orienterte i mobilmarkedet. Innsikt viste at de i utgangspunktet er positive til Telenor som merkevare og som ledende innen kvalitet.

Telenor Yng er et innsiktsbasert konsept som tar utgangspunkt i målgruppens behov, med helt unike fordeler for å gjøre deres mobile hverdag enda bedre. For å skape oppmerksomhet, lot vi andre fortelle om fordelene; ulike profiler som målgrupper er interessert i og følger; idrettsutøvere, komikere, youtube-profiler etc.

Med et alderssegmentert konsept som bare var til for de mellom 18-28 år, var presisjon i distribusjonen av innholdet viktig. En nøye regissert mediestrategi med utgangspunkt i data og målgruppestyring ble derfor kritisk; Digitale plattformer, og spesielt mobil og sosiale medier, ble kjernen i strategien. Ulikt innhold ble produsert for de ulike plattformene, og gjennom smart bruk av data, kunne vi rette budskapet direkte til den avgrensede målgruppen, og i rett kontekst. Sekvensiell historiefortelling var en viktig del av strategien.

Prissankende lansering

Medieprisen 2017:

  • Gull med Egmont People i kategorien Mediekampanje
  • Diplom i kategorien Mediestrategi, sammen med reklamebyrået POL

Performance Awards 2017:

  • Bronse i kategorien Multikanal

Kunde: Telenor Mobil v/Beathe Stangeland + team

Reklamebyrå: POL v/Kjetil B. Skogly, Janne B. Lysø, Stian Johansen + team.

Kundeteam Starcom: Agnar Aldridge, Roar Aarhus, Evy Hagemark, Kjetil Branæs, Sindre Holme, Patric Ligner, Ellen Kulms, Dag Ormåsen, Catharine Mitlid.

Se en av filmene med noen av profilene ovenfor