Slik vant Vans flere kunder og WARC Media Awards

Tags:
  • Del:  

Et prisvinnende case fra Starcom & MRY USA.

«It’s all about personalization»: Sjekk hvordan sneakersmerket Vans vant flere kunder gjennom personalisering i praksis. 

Skomerket Vans er kjent for sine sneakers. Det stereotypiske bildet av en Vans-kjøper er en skater eller surfer. Men hvordan kunne Vans nå ut til nye kundegrupper – og samtidig beholde sin unike identitet? En tøff utfordring i et marked som er kraftig dominert av andre, store merkevarer med kraftige muskler.

Det lå en spennende mulighet i å fokusere på Vans helt unike produktfordel: du som kunde kan designe din egen sko – til det fulle! I motsetning til konkurrentene, som kun lar deg velge mellom visse farger og egne initialer, kan du som kunde hos Vans laste opp ditt eget design, og bestille ditt helt unike par med sko.

For å sikre videre vekst og tiltrekke seg nye kundegrupper, så man etter andre målgrupper som kunne attraheres av de kreative muligheten Vans tilbyr. Interesse for «kreativ formidling» ble definert som fellesnevner, noe som åpnet opp for å snakke til mange ulike miljøer: folk som var interessert i alt fra illustrasjon, grafisk design, tatovering, cosplay, til poesi, fotografering, landskapsarkitektur etc.

Influensere som matchet med Vans identitet

Basert på disse interessegruppene, identifiserte Starcom 16 ulike influensere. De fikk i oppgave å designe sine egne, unike sneakers, og dokumentere prosessen. Dette ga relevant og autentisk innhold som skapte stort engasjement hos influensernes egen følgerskare. Men innholdet ble også spredd i bredere, digitale kanaler for å nå ut til mange nok.

Gjennom smart bruk av data basert på følgerskaren til de ulike influenserne, kunne man lage skreddersydde målgrupper med lignende interesser – i større skala.

Kampanjen skapte fantastiske resultater: Selv med et begrenset budsjett, så man en sterk økning i reklameoppmerksomhet og «word of mouth». Dette førte igjen til økt salg, med en ROAS på 390 %.

 

Caset ble belønnet med både Grand Prix og Personalisation Award i WARC Media Awards kategori «Best use of Data». Hele caset; Not just one creator, kan du lese her (krever tilgang til WARC).
Det var også finalist i Effie USA, Influencers.

 

Kort om WARC

WARC (World Advertising and Research Center)  samarbeider med mer enn 50 respekterte bransjeorganisasjoner over hele verden, inkludert blant annet The Advertising Research Foundation, Cannes Lion, Effie Worldwide og IPA. Hensikten er å tilgjengeliggjøre dokumentasjon, ekspertise og anbefalinger som kan hjelpe markedsførere.


Du er kanskje også interessert i: