The Whopper Hack – slik ble Burger King en snakkis til 17. mai

Tags:
  • Del:  

Dette caset handler om hvordan vi hjalp Burger King med å få nordmenn til å bytte fra pølser til en deilig Whopper – på selveste 17. mai! Vi gjorde det ved å tenke kreativt og utfordre både kategorien og forbrukerne.

Bakgrunnen for kampanjen

Burger King er utfordreren i hamburger-markedet. Da må vi tenke annerledes. Burger King har en global strategi som handler om å sikre kommunikasjon som skiller seg ut og engasjerer. Men, vel så viktig, er å sikre lokal tilhørighet og relevans.

Vi tok derfor tak i en av de største begivenhetene for nordmenn, nemlig feiringen av 17. mai! På 17.mai, selges det nemlig uhorvelig mengder pølser. Men det fins jo noe som er enda bedre – nemlig en saftig, flammegrillet Whopper.

Løsning

For vårkampanjen 2019 ønsket vi å ta tak i hva som definerer nordmenn som folk. Til tross for mange ulikheter er det spesielt én ting vi har til felles: Stoltheten for Norge som hjemland og våre tradisjoner. Innsikten førte oss til alle norske høytiders mor, selveste 17.mai. En feiring som er høyaktuell for alle i Norge i et forutbestemt tidsrom. Og hvor det selges mer pølser enn på noen annen dag resten av året. Det kunne vi selvfølgelig ikke leve med!

Men; hvordan skulle den internasjonale merkevaren Burger King evne å fremme kjærlighet til Whopperen på en naturlig måte under en norsk høytid? Vi tok tak i det enorme motefokuset som preger nyhetsbildet i forkant av 17. mai hvert år, og ønsket å bli en del av dette.

Hva gikk kampanjen ut på?

En viktig del av 17. mai, er hva man skal ha på seg. For mange nordmenn, er bunaden selve symbolet på 17.mai og nasjonalfølelsen. Vi ønsket å ta del i dette, og designet en egen bunadsveske med plass til en Whopper…

Vi inngikk samarbeid med mote- og livsstilmagasiner og influensere for å sikre at «alle» skulle få med seg hva som var årets hotteste 17.mai tilbehør! Et eget «DYI» kit ble laget og distribuert ut i restaurantene og til noen ambassadører. Vi hyret inn 2 eldre syersker, som laget en video på YouTube til hvordan du selv kunne «hacke» din egen bunadsveske. Alt innhold ble spredd i ulike kanaler for å sikre bredde.

I tillegg lagde vi en «Whopper Hack DYI»-film på Youtube! Her brukte vi to eldre syersker til å spille hovedrollene. Hvorfor? Strikking og håndverk er for alvor tilbake i vinden og oppskrifter for å lage etterligninger av dyre moteplagg florerer på internett. Ettersom det kun fantes to utgaver av Whopper-vesken, ønsket vi å bygge oppunder trenden ved å oppfordre nordmenn til å «whopper-hacke» sin egen bunadsveske. Se mesterverket her:

Resultater:

Snakk om feiring! En viktig driver av salg i denne impulskategorien, er Top of Mind. Den økte markant i kampanjeperioden. Engasjement og deling på sosiale medier overgikk alle benchmarks, og kampanjen fikk massiv PR dekning. Men ikke minst: en stor andel nordmenn koste seg med en Whopper i stedet for pølser på 17. mai – salget hos Burger King økte med langt over budsjett.

Faglig anerkjennelse nasjonalt og globalt

  • Gull og bronse i Gulltaggen 2020. I fagdisiplin Reklame og kommunikasjon i kategorien Sosiale medier (sammen med Kitchen/New Work og MSL) ble det bronse, og i Fagdisiplin Mediastrategi, kategori Kampanje ble det gull.
  • «The Whopper Hack» ble premiert med sølv i Medieprisen 2019 i kategorien Mediekreativitet
  • I Starcom worldwide sin interne konkurranse HX Awards er caset videre til finalen i kategorien Content.

 


Kunde: Burger King v/markedssjef Heidi Moss

Involverte byråer: New Work, MSL, Paraply

Les de eksterne sakene som ble laget:
melkoghonning.no

730.no


Relaterte saker:

Smaken av suksess – Burger King på Gardermoen

Hvordan få sveipe-generasjonen til å stoppe opp