Nyheter, Fag & Case

Hva skjer med TV-tittingen?

Den siste tiden har utviklingen i lineær TV-titting vært tema i mange artikler og seminarer. Hovedsaken er at seertallene på TV går ned og at prisene går opp. Denne artikkelen gir en rask status på utviklingen i TV-seing, men også seing på digitale plattformer, og hvilke implikasjoner dette får for annonsører.   Daglig seertid lineær […]

Les mer

Stemmestyring og digitale assistenter

Stemmen vår er en av de tingene som i aller høyeste grad definerer oss mennesker, en unik medfødt egenskap som tidligere kun var forbeholdt oss, men som vi de senere år har overført til teknologien. Stemmestyring, eller talekontroll, har i rasende fart utviklet seg fra å være en taktikk for å beholde deg som bruker […]

Les mer

Trygghet ved programmatisk annonsering

I året som har gått har vi holdt presentasjonen «Let’s set things straight» i en rekke fora, bl.a. INMA og Anfo. Formålet med presentasjonen var å klargjøre for en del misforståelser i markedet rundt transparens og trygghet for merkevaren innenfor programmatisk annonsering/digitale mediekjøp. Spørsmål som «Vi vet ikke hvor vi havner» og «Hvor blir pengene […]

Les mer

Facebook-endring: Mer venner – mindre støy

Torsdag 11. januar annonserte Facebook at de gjør endringer i algoritmene som påvirker hva brukerne ser i nyhetsstrømmen sin (newsfeed). Hvilke endringer gjør de, og hva betyr denne endringen for din merkevare? Endringene gjelder først og fremst organiske innlegg/poster, men kan også påvirke annonsører til en viss grad. Algoritme-endringene vil rulles ut gradvis, men det […]

Les mer

Attribusjon – keiserens nye klær?

Markedsføringsfaget har en tendens til å være sterkt preget av teknologi-relaterte moteord. Ett av begrepene som har dukket opp de siste årene er attribusjon og attribusjonsanalyse. Denne artikkelen vil ta for seg hva attribusjon er, og kanskje like viktig, hva det ikke er – samt redegjøre for Starcoms tilnærming til denne typer analyser. Hva er […]

Les mer

Hvordan drive merkevarebygging i den digitale tidsalder?

Mange av prinsippene for merkevarebygging er de samme i dag, som før de digitale plattformene gjorde sitt inntog. Bedrifter som har fokus på langsiktig merkevarebygging får høyest effekt av markedsinvesteringen sin. Boken «How brands grow» av Byron Sharp, og studiene «Marketing in the digital era» og «The long and short of it» av Peter Fields […]

Les mer

«Brand safety» – vi er opptatt av å ivareta din merkevare

I den senere tid har flere norske annonsører opplevd at deres reklamemateriell har blitt vist i sammenheng med upassende nettsider, og YouTube har blitt trukket frem som et eksempel. Ettersom YouTube har blitt en viktig reklamekanal for norske annonsører ønsker vi med dette å kort redegjøre for hva vi i Starcom gjør for å forhindre […]

Les mer

Er du klar for GDPR?

Hva er GDPR? 25.mai 2018 trer den nye EU-loven angående personvern, EU GDRP, i kraft. EU’s General Data Protection Regulation, som er en modernisering av EU´s Data Protection Directive fra 1995, medfører en rekke viktige innstramminger knyttet til innsamling, bruk og oppbevaring av persondata. Her gir vi deg en kort oversikt over noen av de […]

Les mer

Innovasjoner: Tull eller teknologi?

Innovasjoner er ubrukelige hvis ikke de løser reelle problemer. I 2016 hørte vi om hvordan VR, AR og chatbots ville snu oppned på markedsføring og underholdningsbransje. I inngangen til 2016 var selvkjørende biler på randen av gjennombrudd, ble det sagt. Selv om VR-briller nærmer seg et massefenomen, gjenstår det å si at det er integrert […]

Les mer

Slik lykkes du med SEO i 2017

Fire tips til hvordan du kommer i gang – på en floskelfri, faktabasert og smart måte. I mange tilfeller i store organisasjoner handler SEO om å rydde opp i ti-år med neglisjert innhold som fortsatt indekseres av Google. I små organisasjoner handler det om å produsere briljant innhold for å få oppmerksomhet foran de etablerte […]

Les mer
See More