Nyheter, Fag & Case

5 tips til å lykkes med å kombinere data og kreativitet

Mengden data som produseres i verden øker eksponentielt for hver dag som går. I løpet av en dag behandler Google 5,5 milliarder søk, Facebook-brukere liker over 5,7 milliarder poster, og det sees over 1 milliard timer med innhold på YouTube. Alle disse handlingene etterlater seg data om forbrukernes interesser og intensjoner, og kommer i tillegg […]

Les mer

Hvordan måle og dokumentere ROI/ROMI?

Dette er et spørsmål enhver markedsavdeling og vi som rådgivere stadig får. Hvordan dokumentere at kommunikasjonen fungerer, og at medieinvesteringene bidrar positivt til å nå salgsmålet? Og hvor mye investeringer skal til for å nå målet? I en digital verden besatt av data, rapportering, og hvor det meste kan telles, er det lett å tenke […]

Les mer

Medievaner om sommeren – ikke la merkevaren ta ferie!

Selv om du tar ferie, bør ikke merkevaren din gjøre det samme. Her er litt om medievaner, og tre grunner til å holde reklametrykket oppe i juli. Kampanje har hentet inn ferske tall fra mediebyråene som viser et fall i reklameomsetning  første halvår med 2,2 prosent sammenlignet med samme periode ifjor. Det kan høres dramatisk ut, […]

Les mer

GDPR er her!

Den nye personvernloven er innført i Europa, og blir innført i Norge i løpet av juli, som erstatning for den eksisterende Personopplysningsloven. Starcom og Publicis Media jobber både i Norge og internasjonalt med å sikre våre rutiner, og at vi har avtaleverk på plass med våre samarbeidspartnere.   Vi diskuterer i disse dager databehandleravtaler med […]

Les mer

Hva skjer med TV-tittingen?

Den siste tiden har utviklingen i lineær TV-titting vært tema i mange artikler og seminarer. Hovedsaken er at seertallene på TV går ned og at prisene går opp. Denne artikkelen gir en rask status på utviklingen i TV-seing, men også seing på digitale plattformer, og hvilke implikasjoner dette får for annonsører.   Daglig seertid lineær […]

Les mer

Stemmestyring og digitale assistenter

Stemmen vår er en av de tingene som i aller høyeste grad definerer oss mennesker, en unik medfødt egenskap som tidligere kun var forbeholdt oss, men som vi de senere år har overført til teknologien. Stemmestyring, eller talekontroll, har i rasende fart utviklet seg fra å være en taktikk for å beholde deg som bruker […]

Les mer

Trygghet ved programmatisk annonsering

I året som har gått har vi holdt presentasjonen «Let’s set things straight» i en rekke fora, bl.a. INMA og Anfo. Formålet med presentasjonen var å klargjøre for en del misforståelser i markedet rundt transparens og trygghet for merkevaren innenfor programmatisk annonsering/digitale mediekjøp. Spørsmål som «Vi vet ikke hvor vi havner» og «Hvor blir pengene […]

Les mer

Facebook-endring: Mer venner – mindre støy

Torsdag 11. januar annonserte Facebook at de gjør endringer i algoritmene som påvirker hva brukerne ser i nyhetsstrømmen sin (newsfeed). Hvilke endringer gjør de, og hva betyr denne endringen for din merkevare? Endringene gjelder først og fremst organiske innlegg/poster, men kan også påvirke annonsører til en viss grad. Algoritme-endringene vil rulles ut gradvis, men det […]

Les mer

Attribusjon – keiserens nye klær?

Markedsføringsfaget har en tendens til å være sterkt preget av teknologi-relaterte moteord. Ett av begrepene som har dukket opp de siste årene er attribusjon og attribusjonsanalyse. Denne artikkelen vil ta for seg hva attribusjon er, og kanskje like viktig, hva det ikke er – samt redegjøre for Starcoms tilnærming til denne typer analyser. Hva er […]

Les mer

Hvordan drive merkevarebygging i den digitale tidsalder?

Mange av prinsippene for merkevarebygging er de samme i dag, som før de digitale plattformene gjorde sitt inntog. Bedrifter som har fokus på langsiktig merkevarebygging får høyest effekt av markedsinvesteringen sin. Boken «How brands grow» av Byron Sharp, og studiene «Marketing in the digital era» og «The long and short of it» av Peter Fields […]

Les mer
See More