Annonsere på TikTok? 5 ting du bør være klar over

Tags:
  • Del:  

TikTok er en spennende kanal, som vi får mange spørsmål fra kundene våre om. Her oppsummerer vi raskt hva du som seriøs annonsør bør være klar over før du begynner å plassere annonsene dine der – per Q1 2020. Sitter du litt på gjerdet, anbefaler vi deg å følge med, for her kan ting endre seg raskt.

 

1: Merkevaretrygghet (brand safety).

Det er foreløpig ikke så mye kontroll på innhold –  dvs. få kontrollmekanismer som kan minimere risikoen for at annonsene dine ikke kommer i sammenheng med upassende innhold. For å være helt sikker på hva slags kontekst merkevaren vises i, så er det kun partnerskap med profiler (influensere) som muliggjør dette. Da blir jo også rekkevidden begrenset i forhold til deres følgere. For brukere finnes det «family safety mode», foreløpig tilgjengelig i enkelte markeder.

 

2: Målgrupper.

Kantar sine tall fra 2019 viser at 32 % av alle 10–11 åringer i Norge bruker TikTok daglig. Tall fra Publicis globalt viser også at aldersgrensen på 13 år brytes av veldig mange. Her bør du altså trå ekstra varsomt for å ikke komme på kant med markedsføringsloven om reklame mot barn under 12 år.

 

3: Måling.

TikTok har fått på plass måling for visninger (viewability) og annonsesvindel (ad fraud). Mer detaljerte og sofistikerte målinger går foreløpig ikke an. Som en tilleggskanal i kombinasjon med flere kanaler kan den fungere fint. Men igjen; det er en stor overvekt av unge brukere.

 

4: Kjøpsmuligheter.

Per februar/mars 2020 kan annonsering på TikTok kjøpes via partner-nettverk eller direkte via ByteDance (eierne). Enn så lenge finnes det ingen «self-serve» løsning. En slik løsning skal etter planen lanseres i Q1/Q2 nå i 2020. Hva slags muligheter den løsningen vil gi, gjenstår også å se.

 

5: Kreativitet.

Her gjelder det å være leken, så annonsene dine passer inn i modusen brukerne er i. Tik Tok er ren underholdning, så dette bør også den kreative løsningen reflektere.

 

Våre tanker om annonsering på plattformen

TikTok anno mars 2020 kan være en morsom og spennende plattform å teste for enkelttilfeller, og for å kanskje gjøre seg noen erfaringer. Vi mener derimot at det ikke kan sees på som en ferdigstilt kanal.

 


Du er kanskje også interessert i: