Facebook-endring: Mer venner – mindre støy

Tags:
  • Del:  

Torsdag 11. januar annonserte Facebook at de gjør endringer i algoritmene som påvirker hva brukerne ser i nyhetsstrømmen sin (newsfeed). Hvilke endringer gjør de, og hva betyr denne endringen for din merkevare?

Endringene gjelder først og fremst organiske innlegg/poster, men kan også påvirke annonsører til en viss grad. Algoritme-endringene vil rulles ut gradvis, men det er lurt å begynne å omstille seg allerede nå.

Her redegjør vi for hva og hvorfor, og så følger tips fra Sølvi Eirin Mobakken, Head of Social i New Work, vårt kreative søsterbyrå.

 

Hvorfor gjør Facebook denne endringen?

“We built Facebook to help people connect and bring them together. That’s why we’ve always put friends and family first in News Feed. Recently, we’ve been hearing people say that Facebook isn’t about their friends as much as it used to be.”

  • Brukere har opplevd at Facebook ikke lenger har vært nyttig for hva det engang var – nemlig en måte å holde kontakt med venner og familie
  • Endringen er bl.a. et resultat av ny forskning som indikerer at passiv scrolling i nyhetsstrømmen påvirker brukernes sinnstilstand negativt, mens det å styrke meningsfulle forhold og bekjentskaper har en positiv effekt.

 

Hva gjør de, og hva betyr det for publisister og annonsører?

  • Facebook ønsker mindre støy i nyhetsstrømmen for å gi en bedre brukeropplevelse. De ønsker også at brukerne skal føle at nyhetsstrømmen blir mer personlig, og med innhold man kan engasjere seg i (vs. bare passivt rulle forbi)
  • Algoritmene vil derfor gradvis legge større vekt på interaksjoner på venners innlegg, og innlegg som starter samtaler. Innlegg som inspirerer til engasjement vil bli prioritert i nyhetsstrømmen
  • Merkevarer og publisister vil sannsynligvis se en nedgang i organisk trafikk, henvisende (referal) trafikk og total tid sett på video. Har du inspirerende og engasjerende innhold vil du trolig oppleve mindre nedgang
  • Facebook har uttalt at de ikke gjør endringer på annonse-rangering på nåværende tidspunkt, eller på Feed ad inventory. Men: hvis et innlegg får lavere spredning grunnet rangeringsendringen, kan det gi en viss påvirkning på annonseauksjonen hvis den blir sponset
  • Innlegg/annonser som ber om likes, kommentarer etc. vil bli nedprioritert
  • Merkevarer med upålitelige kilder o.l. og som benytter «clickbait» (sensasjonsskapende overskrifter o.l.) vil bli rammet. Ha disse endringene i bakhodet når det skal jobbes med influencers, innholdsstrategi som inkluderer Facebook etc.

Det har alltid vært viktig å ha en gjennomarbeidet sosiale medier strategi, og gitt endringene Facebook nå lanserer, er det kontinuerlige nye elementer som må tas høyde for. Godt innhold er kritisk for å lykkes, og betalt distribusjon av innholdet er nødvendig for å nå ut.

 

Hva betyr dette for måten vi må tenke på innholdet til Facebook fremover? Er det ikke noe poeng å være på Facebook lenger?

Allerede i fjor høst kjørte Facebook test i flere land med å dele opp folks nyhetsstrøm. Det skulle være en strøm helt uten organisk innhold fra sider (pages) – også virale filmer som f.eks. Tasty – og en strøm kun med innhold fra sider du følger og foreslåtte sider. Dette kan sammenlignes med Snapchat og hvordan de legger alt offentlig innhold i Discover, mens alle private snappene får du i en egen «feed».

Kvalitet fremfor kvantitet

Først av alt betyr Facebook-endringen at vi bør tenke kvalitet fremfor kvantitet. Mindre innhold og bedre kvalitet på det innholdet man lager.

Lag innhold for Facebook:

Det er på tide å ta dette rådet på alvor. Lag innhold på kanalenes premisser. De fleste annonsører er godt på vei med denne tilpasningen, men vi ser fortsatt at det brukes videomateriell ment for TV.

Lik og del – på fortjent vis:

Viktigere enn noensinne er det å invitere til engasjement og samtale, men på riktig måte: Få folk til å ønske å dele innholdet ditt, inviter til samtaler som skaper verdi for målgruppen din. Dersom man oppfordret til å «lik og del», «tagg 3 venner og vinn» osv., vil Facebook automatisk fjerne dette.

Vis samfunnsengasjement:

Samfunnsengasjement har merverdi og gagner mange. Dette er type innhold som Facebook ønsker å løfte frem, også fra merkevarer. Har merkevaren din noe som bidrar i samfunnet, er sosiale medier en gyllen mulighet til å fronte det.

Noen andre tips:

  • Live-sendinger og gode tips og råd vil bli løftet frem
  • God kundeservice og rask svartid er viktigere enn noen gang
  • Ta bort innhold som ikke engasjerer
  • A/B-test annonser!

Tipsene kan du lese mer detaljert om i Sølvi sin kommentar på Kampanje.

Merkevarer må bli flinkere til å være menneskelige når man lager og deler innhold. Dette vil styrke Facebook sin rolle som kanal for merkevarebygging fremover.