Medievaner om sommeren – ikke la merkevaren ta ferie!

Tags:
  • Del:  

Selv om du tar ferie, bør ikke merkevaren din gjøre det samme. Her er litt om medievaner, og tre grunner til å holde reklametrykket oppe i juli.

Kampanje har hentet inn ferske tall fra mediebyråene som viser et fall i reklameomsetning  første halvår med 2,2 prosent sammenlignet med samme periode ifjor. Det kan høres dramatisk ut, og ventelig vil juni følge samme tendens.  Men hva med ferien? Bør annonsørene logge av i juli?

Mediekonsumet til oss nordmenn endrer seg i ferien. Men selv om vi senker pulsen og legger oss på stranda, går vi ikke fullstendig i mediedvale. Vi fortsetter vi å bruke mobil og radio i stort monn. I tillegg er det gledelig for annonsørene at mediehusene senker annonseprisene sine i denne perioden. Det gjør juli til en kostnadseffektiv måned å kjøpe seg plass i folks hjerter og hjerner. Her er tre grunner til å være synlig i sommer: 

  • Vi hører mer på radio i ferien

Ifølge reisevaneundersøkelsen har omtrent halvparten av alle nordmenn tilgang til hytte, og den brukes flittig i juli. Ferien endrer mediekonsumet vårt, men det betyr ikke at forbruket synker. Vi flytter radiolyttingen inn i hytta. En undersøkelse som Ipsos MMI gjorde i 2017 viste at 31 prosent av oss kom til å høre mer på radio i løpet av sommeren.  Samtidig senker de kommersielle radiokanalene prisene sine.  Det gir muligheter for å treffe flere til en rimeligere pris.

  • Fotball-VM løfter TV

Lineær-TV mister andeler til fordel for «on demand»-løsninger. Juli er samtidig en måned hvor vi nordmenn ser mindre på TV. Det gjør at TV-kanalene senker prisene. Men hva betyr store sportsbegivenheter for medievaner? I år vil TV-seingen ventelig øke i perioden med VM i fotball. Under fotball-EM for to år siden benket 1,4 millioner nordmenn seg foran TV-en for å se Portugal vinne over Frankrike. I perioden frem til og med finaledagen 15. juli vil vi derfor se gode tall for TV2, som deler på senderettighetene sammen med NRK.

  • Juli er kinotid

Juli er ikke ensbetydende med strandliv. Dessverre har det en tendens til å komme en og annen regnskur også, og mye tyder vel på at det blir tilfelle denne sommeren også. Da er kino perfekt (det er det forresten også for de som vil ha en pause fra sola). I tillegg er juli en måned da mange av de store blockbusterne fra Hollywood får premiere på norske kinoer.  Superhelt-filmen Ant-Man and The Wasp, Hotel Transylvania 3 og Mamma Mia: Here we go again! (med Pierce Brosnan og Meryl Streep) er blant filmene som vil trekke mange folk til kinosalene i juli denne sommeren.

 

PS
Lurer du nå på om det er for sent å «skru opp krana» for markedsføringen litt i juli? Ta kontakt med oss for å sjekke mulighetene!