Organisk søk – er nettstedet ditt klart for utviklingen?

Tags:
  • Del:  

Søk er en stor del av hverdagen vår. I takt med teknologisk utvikling, maskinlæring, og raskere og mer stabilt internett – «overalt» – bruker vi også søk til veldig mye. Er nettstedet og innholdsstrategien din klar for utviklingen?

I Europa er Google sin markedsandel innen søk over 90 % (uansett enhet). Så, når Google snakker om noe som kommer, lønner det seg å følge med, og forberede seg. Vi har her sett nærmere på et par nyheter.

De neste stegene innen søk

På Google sin SearchOn konferanse høsten 2021, annonserte de to nyheter som de fleste med større nettsteder bør merke seg:

  1. Kombinert bilde + tekst-søk.
  2. Videoforståelse

La oss se nærmere på disse to punktene, og hva det betyr for deg som aktør.

Kombinert bilde og tekst-søk

Visuelt søk, hvor du tar bilde av noe med kameraet ditt (eller bruker et eksisterende bilde) og søker etter tilsvarende, har eksistert i flere år. Kvaliteten på disse søkeresultatene har gjort enorme fremskritt de siste årene.

Teknologien er i dag i bruk til identifisering av alt fra ulike vekster, insekter, stjernebilder, og fjelltopper, til (selvsagt) mer kommersiell bruk; å finne lignende produkter (for eksempel sko, interiør og klesplagg).

Hva Google demonstrerte på konferansen, var en mye mer avansert måte å bruke visuelt søk på. Rett og slett hvor du tar et bilde av noe, og forklarer med tekst hva du ønsker å søke etter med det bildet. Eksemplene de viste frem, var følgende:

  • Bilde av mønstrete skjorte + tekst «finn sokker med likt mønster».
  • Bilde av en sykkeldel+ tekst «hvordan reparere denne».

Se eksempel i dette videoklippet fra SearchOn:

Hva betyr kombinert søk for ditt nettsted?

Dette åpner opp store muligheter for flere typer av aktører. I stedet for at du kun har bilde av produktet ditt forfra, og kanskje bakfra, bør dere også se på om det kan være verdt å ha bilde av «maskineriet», innsiden, undersiden osv.

I kombinasjon med tekst om reservedeler, problemløsning mm. kan dette for eksempel være en måte å redusere presset på kundeservice på, bidra til økt tilfredshet og trofasthet.

Å finne disse innholdsmulighetene kan gjøres både gjennom gode søkeordsanalyser, og i dialog med for eksempel kundeservice og serviceavdeling, eller tilsvarende avdelinger.

Videoforståelse

Google kan nå i mye større grad forstå handlingen i videoer ut fra videoen selv, ikke kun gjennom kontekst, tittel og tilhørende tekstfiler.

Her kan du se et klipp om videoforståelse fra Google-konferansen.

Dette kan økt forståelse av videoinnhold bety for merkevarer

I første rekke ser vi for oss at dette betyr mer relevante videoforslag i søkeresultatene, og bedre forslag til videoer ut ifra hva du som bruker har sett på.

Kvalitet på videoer blir slik sett bare viktigere og viktigere. Det samme blir innsikt om hva folk er interessert i å se videoer om.

Det å ha et bevisst forhold til hva slags søk du som merkevare bør kunne svare på, og på hvilken måte, blir med andre ord enda mer essensielt fremover. Lange videoer? Korte, opplysende videoer?

Med god innsikt i målgruppen kan det trolig vise seg at de er mottagelige for både tekst og video, hvor formatene kan svare på ulike behov om samme tema, eller utfylle hverandre.

De som evner å se sine egne produkter eller tjenester i konteksten av ekte mennesker, og deres liv, vil ha en fordel når det gjelder å lage relevant innhold, uansett format.

Andre søkenyheter fra Google

Av andre nyheter fra Google når det gjelder søk, kan også nevnes at i løpet av høsten 2021 kom «kontinuerlig scroll» på mobil. Det gjelder i første rekke engelske søk i USA; så gjenstår det å se når det kommer globalt. Hvordan dette vil påvirke «trafikkfordelingen» på søkeresultatene blir spennende å se.

Det er også innført flere hjelpemidler for deg som «googler», for at du skal kunne bredde ut eller snevre inn resultatene for det du søker etter. Du vil også kunne se forslag for ting som kan være «kjekt å vite» om emnet. Det er en slags videreutvikling av «Folk spør også om», som vi har sett mer og mer av i søkeresultatene.

 


I Starcom og Publicis har vi ressurser som kan rådgi og bistå inn i alle steg i prosessen med å lage innhold til nettsider og andre plattformer: Innsikt, strategi, produksjon og publisering/optimalisering.

Snakk med din rådgiver om mulighetene, eller ta kontakt med oss.

Artikkelforfatter:

Janne M. Wendel
SEO rådgiver