Annonsering i podkast – nå begynner podkast å bli stuerent

Tags:
  • Del:  

Norges offisielle podkast-liste, Podtoppen.no, har skapt blest i medieindustrien siden lanseringen 14. januar. Debatten har handlet om at noen av de største poddene ikke har blitt inkludert på listen og hvorvidt Podtoppen i det hele tatt kan kalles «offisiell». Så hva bør du som annonsør være klar over og tenke på når det gjelder å annonsere i podkast?

Til tross for noen negative innlegg på Kampanje, ser vi på lanseringen av Podtoppen som et viktig og positivt steg fremover, både for byråer og annonsører (det samme skriver Kantar om Podtoppen). Vi har endelig en oversikt over det norske podkast-landskapet med sammenlignbare data. Podtoppen vil også føre til bedre informerte podkast-investeringer.

Samtidig bekrefter listen noe vi har visst en stund; at selv de største kommersielle podkastene ikke er store ennå, i alle fall sett opp mot radio som podkast ofte sammenlignes med.

Podkast i mediemiksen

Podkast har sin plass i mediemiksen, og kan være et spennende innslag om man klarer å skape en relevant kobling til merkevaren. Sponsorat som leses av programledere i egen stemme skal ideelt sett oppleves som en del av programmet, influencer-faktoren skaper troverdighet, mens den aktive lyttingen (90 % med hodetelefoner) kan få et fokus og påvirkning som kan sammenlignes med kinoreklame.

Norsk podkast-annonsering kan skape oppmerksomhet og kjennskap, men mangler fortsatt en del på å være en dekningskanal. Podkast byr riktignok på spennende konverteringsmuligheter.

Ja; skap oppmerksomhet rundt merkevaren, men benytt også anledningen til å engasjere og aktivere publikum med promo-koder og konkurranser.

 


Vil du vite mer om podkast-annonsering?

Ta kontakt med din rådgiver i Starcom, så hjelper vi deg!