PR + markedsføring = sant?

Tags:
  • Del:  

PR og markedsføring oppfører seg ofte som olje og vann. De vil helst skille lag, men med riktig organisering og planlegging går de to disiplinene opp i en høyere enhet.

Å få markeds- og kommunikasjonsfolk til å prate sammen er ikke alltid enkelt. Markedsføreren er lidenskapelig opptatt av forbrukeren og merkevaren. Kommunikasjonsfolk er opptatt av påvirkere og omgivelser for å skape konsepter som folk snakker om. Til tross for at marked og kommunikasjon eksisterer i en gjensidig avhengighet, er det også motsetninger som må forenes.

Tradisjonelt sett har markedsavdelingen ansvar for å skrive brief og utvikle kreativt konsept og mediaplan, før PR-teamet kobles inn for å «fikse noe PR» på kampanjen. Dette til tross for at denne oppskriften sjelden fungerer særlig godt. Et godt markedskonsept og et godt PR-konsept er nemlig ofte tuftet på ganske ulike sannheter og innsikter.

Et markedskonsept bygger oftest på innsikt om forbrukeren. Et PR-konsept bygger på innsikt om sentrale forhold i samfunnet.

I Publicis jobber vi med integrerte team på tvers av PR-, reklame og media. Vi kaller dette «Power of One», og her deler vi noen av våre beste råd for de mest effektive samarbeidene.

1 – PR er ikke strøssel

Hvis man ønsker en markedskampanje som snakkes om har man bedre sjanser for å lykkes dersom den er tidsriktig forankret i samtalene som trender akkurat nå. Da er det viktig å planlegge på en måte som gir forbrukere og alle andre et budskap som de faktisk har lyst til å dele. For å få til det må de ha en egennytte av å dele det med andre, for eksempel ved at de fremstå som klokere, mer bevisste eller interessante. Dette er PR-byråenes spesialkompetanse, og denne forståelsen bør ligge til grunn helt fra briefen skrives.

Alle virale kampanjer har en kjerne av PR i seg.   

Hvis man ikke planlegger med PR fra starten av, risikerer man å lage kampanjer ingen snakker om. Det er dumt i en verden der kampen om reklameoppmerksomheten aldri har vært høyere. Og effekten av en betalt reklame blir vanvittig mye større dersom du får seeren til å prate om den til sine venner og kjente. Eller dersom media, politikere, interesseorganisasjoner eller andre påvirkere velger å omtale den. Allerede i starten av prosessen må du derfor stille deg selv spørsmålet: hvorfor skal noen prate om kampanjen min?

– PR er ikke en kanal

En vanlig oppfatning er å tenke på PR som en kanal. Da begynner man i feil ende. PR er et virkemiddel på linje med merkevarebyggende og salgsutløsende reklame.

PR handler ikke om kanal, men om kommunikasjon. Hva merkevaren sier, og enda viktigere, hva merkevaren gjør for å fortjene å bli omtalt av andre er avgjørende. PR er kanaluavhengig og hører like mye hjemme i alle kanaler, og på tvers av alle disipliner.

3 – Slipp deg løs!

For mange markedsførere er det en stor overgang fra å eie budskap og formidlingen selv, til å la andre eie det. Markedsbudskap er ofte pusset, polert og testet til perfeksjon. Hvert ord i reklamen er valgt med omhu, og det legges betydelige ressurser i å fremstille budskapet perfekt i ord, bilder og lyd på en måte som skal forføre målgruppen.

Likevel er det ingen som kan diktere hvordan journalister, bloggere, kommentatorer, samfunnsaktører eller personen på gata vil gjenfortelle budskapet ditt. De vil fortelle det slik de opplever det, basert på sin egen bakgrunn og erfaring, og settingen de videreformidler budskapet ditt i. At de bruker sine egne ord er egentlig bare fint, det øker troverdigheten når historien vandrer videre. At den samme historien blir fortalt på flere måter med flere avsendere er derfor verdiøkende.

Mens reklame skapes i bedriftens eget «laboratorium», skapes PR i en kontinuerlig dialog mellom mennesker. Den dialogen er det ingen som eier.

 

Case: Det handler om å tæppe inn på den offentlige samtalen

Sommeren 2018 var ordet «tæppe» på alles lepper, etter at BankAxept rullet ut kontaktløs betaling i Norge. Bak lanseringen sto både reklame-, medie- og PR-byrå i Publicis, der oppgaven var å gi den nye handlingen et navn. For å øke PR-potensialet gjorde vi et enkelt grep, der vi i stedet for å jakte på et navn, jaktet på et ord. Ved å jakte på et ord, satt vi det norske språket vårt i sentrum for kampanjen, og vi problematiserte at alle nye handlinger også trenger gode norske ord som beskriver dem. Deretter lot vi hele Norge bidra i jakten på «nyordet», som aktivt engasjerte språkeksperter, journalister og forbrukere.

Gevinsten av tett samarbeid? 

Et godt samarbeid helt fra starten av kan resultere i kampanjer som blir husket lenge etterpå, eller sprer seg langt utenfor den opprinnelige målgruppen.

 


Vil du vite mer om integrert PR- og markedsarbeid?

Om du allerede er kunde hos oss, kommunikasjonsbyrået MSL eller reklamebyrået Kitchen, kan du ta kontakt med din rådgiver.

Har du ikke noe eksisterende kundeforhold, hører vi selvsagt gjerne fra deg!