Råd for merkevarer i korona- og krisetider

Tags:
  • Del:  

Når verden brått blir snudd på hodet, er det om å gjøre å holde hodet kaldt og tenke strategisk og langsiktig. Her er en sjekkliste på seks punkter merkevarer kan styre etter i krisetider, som den vi befinner oss i nå med koronaviruset.

1: Posisjoner merkevaren for bedre tider.

Merkevarer som fortsetter å investere vil oppleve vekst når situasjonen stabiliserer seg.

2: Vær tett på kundene.

Ha fleksible planer, vær tett på kundene og prøv å forutse hvilke behov de har.

3: Se etter nye kundesegmenter.

Hold øynene åpne for nye segmenter som et resultat av endring i forbruksmønster og behov.

4: Vis hvordan merkevaren din kan bidra.

Vær realistisk, ærlig og empatisk i forhold til hvordan din merkevare kan bidra i situasjonen.

5: Gjør nødvendige tilpasninger i mediestrategien.

Situasjonen fører til endrede medievaner og økt mediekonsum. Tilpass medieplanen disse endringene.

6: Akselerer digital utvikling og innovasjon.

Digitale plattformer blir viktigere enn noen gang, både for informasjon, inspirasjon og handel.

 

Konkrete ting å tenke på i markedsføringen

• Hvor/Når
Møter dere forbrukere der de er i dag? Hjemme, digitale medier, TV? Justerer dere gjennom dagen/uken?

• Budskap
Resonnerer budskapet og måten dere kommuniserer på med situasjonen?

• Langsiktighet
Er dere synlige i markedet med klok kommunikasjon for å opprettholde kontakten?

 

Vi beveger oss inn i en ny fase

Små runde bilder illustrerer tilhørende bildetekst om hjemmetid, netthandel, mediebruk og merkevare Hjemmetid: Fortsatt fokus på å holde seg hjemme. Folk leter nå etter underholdning, inspirasjon til hjemme-aktiviteter, hjemme-trening etc. Netthandel: De fleste unngår nå å handle i fysiske butikker, og vi ser en markant økning i netthandel på tvers av kategorier. Mediebruk: Også her stor økning i bruk av digitale plattformer, i tillegg til økt TV-seing. Dreining fra «bare» nyheter til mer underholdning. Video øker kraftig. Merkevare: Annonsører tilpasser budskap og produkter til «fase 2»; fra «hold avstand» til mer produkt og inspirasjon.

 

Inspirasjon og eksempler fra våre kunder

(Du kan klikke på bildene for å se de større)

 

Innholdet er del av en større rapport som våre kunder har mottatt. Ønsker du mer informasjon kan du ta kontakt med oss.