Starcom DOT: Fusjon av teknologi og kreativitet

Tags:
  • Del:  

Fremtiden er individuelt tilpasset, og programmatisk annonsering har kommet for å bli. Derfor har vi utviklet dynamisk optimalisert targeting (DOT) som gjør at du kan versjonere et banner i så mye som 21 000 ulike budskap. Effekten av den presise markedsføringsmetoden er intet mindre enn overveldende. 

2016 ble året da automatiserte mediekjøp (også kalt programmatisk mediekjøp/annonsering) virkelig skjøt fart.

Vi så denne utviklingen starte allerede i 2015, og var klare til å håndtere dette. Med skiftet mot programmatiske mediekjøp, så har vi flyttet mediebudsjetter bort fra manuelle kjøp av bannerannonser, til regelstyrte og teknologidrevne kjøp.

Hva er poenget med programmatisk annonsering?

Programmatisk annonsering har som målsetning å verdiøke en annonsørs markedskommunikasjon, ved i større grad å treffe riktig bruker, til rett tid, med riktig budskap. Dette handler selvsagt om bruk av data på forbrukersegmenter og atferd for å sikre at vi treffer så godt som mulig med en annonse. Samtidig ser vi at det frem til nå har vært en utfordring å tilpasse riktig budskap til riktig person, gjennom programmatiske kjøp. I 2017 har vi endelig en løsning klar for nettopp dette – Dynamisk, optimalisert budskapsstyring.

Kreativitet og teknologi hånd i hånd

Hos Starcom har kreativitet alltid vært en sentral del av vår DNA, og selv om vi i løpet av de siste årene også har fått et tydelig fotavtrykk innen teknologi, vil kreativitet fortsatt være kjernen i vårt byrå. 2017 handler for oss om fusjonen mellom kreativitet og teknologi. Som en direkte konsekvens av denne utviklingen, lanserer vi nå DOT (Dynamisk Optimalisert Targeting), som er en egenutviklet løsning for individuell budskapstilpasning, skalert programmatisk. Med andre ord kan vi gjennom automatisering enkelt tilpasse en kundespesifikk html5-mal til over 20.000 unike bannerbudskap. Disse ulike budskapene distribueres så til ulike mottakere, basert på ulike data; deres interesser, bosted, målform og andre parametre.

Dette høres kanskje i sin enkelhet ikke så imponerende ut. Men sannheten er at vi aldri før har vært i stand til å individuelt tilpasse budskap på denne skalaen. Tidligere har dette krevd manuell produksjon av et stort antall bannere, noe som både tar tid og er kostbart, og som aldri før har resultert i denne graden ekstreme graden av personalisering. For en av våre kunder gjennomførte vi en landsdekkende kampanje med over 21 000 ulike versjoner av et bannerbudskap. Alt styrt fra en unik html5-kode. Resultatene er overveldende. Vi ser at andel som gjennomførte ønsket handling økte med 86 % og kostnaden per handling falt med 51 %.

Effektiv optimalisering gir resultater

Det kan høres voldsomt ut, men dynamisk og targeting er kun D og T’en av av DOT. Like viktig er det at det er lett å kunne optimalisere budskapene. Ved å ha et dynamisk banner som enkelt lar deg rapportere effekten av budskapet, er det lett å optimalisere, og når det tar 30 minutter å endre 21.000 ulike budskapsvarianter, så snakker vi omsider om veldig gode muligheter for å optimalisere budskapet. Vi ser at ved å A/B-teste budskapene har vi klart å forbedre effekten med ytterlige 71 %, og ser at gode attribusjonsanalyser som gir økt forståelse av den faktiske kundereisen også bidrar til signifikante løft i resultatene. Er du bekymret for brand safety når det er snakk om programmatisk annonsering? Ikke mist nattesøvnen over det – les hvorfor her.