Innovasjoner: Tull eller teknologi?

Tags:
  • Del:  

Innovasjoner er ubrukelige hvis ikke de løser reelle problemer.

I 2016 hørte vi om hvordan VR, AR og chatbots ville snu oppned på markedsføring og underholdningsbransje. I inngangen til 2016 var selvkjørende biler på randen av gjennombrudd, ble det sagt.

Selv om VR-briller nærmer seg et massefenomen, gjenstår det å si at det er integrert i folks hverdag på samme måte som annen gjennombruddsteknologi som smarttelefoner og nettbrett. For å få innovasjoner og ny teknologi til å bli noe mer enn nettopp teknologi, er vi nødt til å ta den i bruk på en måte som belyser et behov.

Da vi i 2015 var først ut i Norge til å ta i bruk Oculus Rift i en prøvekjøringskampanje for Mercedes-Benz, ble kampanjen en pangsuksess. Nettopp fordi VR løste en stor utfordring for Mercedes. Store deler av deres målgruppe oppsøkte ikke bilforhandlerne for å prøvekjøre bil. Derfor måtte vi gjøre prøvekjøring til noe annet enn fysisk prøving av bil hos forhandler. Vi måtte flytte prøvekjøringene til et sted hvor Mercedes-Benz sin kresne målgruppe allerede befant seg. Et av disse stedene, hvor målgruppen i tillegg hadde tid å slå i hjel, var SAS sin Business Lounge på Gardermoen.

Case-video kan du se her.

Buzz fører ikke alltid til gull

Under den gigasvære buzzordgenererende teknologikonferansen SXSW i 2014 fant jeg meg selv i kø ved kjeksprodusenten Oreo sin stand utenfor Austin Convention Center. Etter at SXSW hadde bidratt til et gjennombrudd for Twitter og Foursquare årene før, lette techblekker, bloggere og sånne som meg etter hva årets snakkis kunne vise seg å være. Og det var derfor jeg stod her og myste inn i et monter med en halvferdig Oreo-kjeks på vei til å bli 3D-printet.

3D-printing var på alles lepper i 2014. Nok et eksempel på at forbrukerne tar makten i egne hender, ble det sagt. I fremtiden skulle hvem som helst kunne printe sine egne sko, møbler og eh… kjeks. Så hva skjedde? Ingenting. For all del; det er gøy med kjeks du kan designe og produsere selv, men noe mer enn en raritet ble det aldri. Så lenge det tar kortere tid å stikke på Joker og kjøpe den samme kjeksen, så vil vi alltid foretrekke det.

Sånn er det med all teknologi. Forbrukervennligheten avgjør.

En trend er en kollektiv adferd som utvikles innenfor et gitt felt og som beskriver en kortlivet fascinasjon for en teknologi, et fenomen eller et kulturelt uttrykk, sier Wikipedia. Så når du leser om trendspådommer for 2017, så husk at det mest sannsynlig blir en krystallkule-øvelse. For trendene kommer mest antageligvis ikke til å bli noe annet enn kortlivet moro. Men innimellom finner vi trender som fungerer som frampek mot noe viktigere, som bidrar til å endre adferd og prege hverdagen.

Brukerne må være modne for utviklingen

Noen av oss husker Google Wave. Det web-baserte samhandlingsverktøyet ble lansert på et vekkelsesmøtelignende show i California i 2007. Et team av australske utviklere hadde da jobbet intenst for å lage et verktøy som skulle revolusjonere måten vi sammen jobber med dokumenter, presentasjoner og med bilder – over internett. Prosjektet hadde som ambisjon å erstatte e-mail, SMS og sosiale nettverk, og ta samarbeid over verdensveven til et nytt nivå. Men Google Wave ble aldri noen hit, prosjektet ble gravlagt tre år seinere. Kanskje fordi netthastigheten ikke gjorde samhandling over internett særlig praktisk.  Google Wave var for tidlig ute. Det ble en hype, som aldri ga avkastning. I stedet fikk vi Google Drive tre år seinere, som i dag lar millioner av mennesker redigere bilder, videoer, signere dokumenter og administrere prosjekter. Alt sammen basert på innovasjonene i Google Wave.

I dag ser vi at reiselivsbransjen, operasjonsleger og offshorebedrifter er på full fart inn i VR-segmentet, men for at teknologien skal bli skikkelig stor ser vi igjen at omkringliggende omstendigheter avgjør; med raskere nett og utvikling av kraftigere datamaskiner og mobiltelefoner vil VR kunne bli teknologi som former livene våre på samme måte som smarttelefonen gjorde for 10 år siden.

Det kan være farlig å avskrive innovasjoner og ny teknologi som et blaff eller en hype, men for at nyskapninger skal ta av og bli viktig, må timingen være riktig.  Og vi som byråer og markedsførere har et ansvar for å bruke den på en måte som løser et problem eller synliggjør et behov. Hvis ikke kan spennende oppfinnelser bli tull fremfor nyttig teknologi.

Innovasjonen Augmented reality i bruk - iPad foran anatomisk dukke viser kroppsdeler på skjermen
Augmented reality er en innovasjon med nytteverdi innen en rekke felt