Brenner for innsiktsdrevet kreativitet

Tags:
  • Del:  

«Jeg er veldig glad i kreativitet. Samtidig har jeg bakgrunn fra innsikt, og er opptatt av at strategien skal sette retning på det kreative. Det er da vi får de beste løsningene.»
– Nina Skotte

 

Nina har jobbet som forretningsdirektør i Starcom siden august 2018. Fra før av har hun mer enn 18 års erfaring innen merkevarebygging og kommunikasjon, mange av dem som markedssjef fra Freia/Mondelez og TINE. Hun vet veldig godt hvordan det er å være oppdragsgiver for reklame- og mediebyråer:

Strategi og forretning

Nina forteller at hun som kunde opplevde at mediebyråene satt med en strategisk forståelse både for kommunikasjon og forretning, og stort fokus på å skape effekter. Det var noe som tiltalte henne. Det var derfor et veldig bevisst valg å bytte fra kundesiden til byrå:

– Det var ikke en forhastet beslutning, men snarere tanker som modnet hos meg over lengre tid. Jeg ønsket å utfordre meg selv mer. Både Freia og TINE er store og til dels systemtunge organisasjoner hvor jeg lærte masse og trivdes veldig godt. Når man jobber i en stor organisasjon bruker man mye tid og ressurser på internkommunikasjon. I byrå kan jeg fokusere mer på markedsføringen og kundene, sier hun.

Kreativitet som utløser handling

Nina sier at hun trives veldig godt med å tenke på forbrukerens kundereise. På hvilken rolle både innhold og kanaler skal ha for å utløse en handling.

– Det helhetlige perspektivet er viktig. Følge forbrukeren, og sørge for å være tilstede med relevant budskap til riktig tid. Jeg er veldig fan av kreativitet, og kan ikke verdsette det høyt nok. Ved hjelp av innsikt fra ulike data kan vi skape kreativitet som utløser handling og gir effekt, sier hun.

Har det første snaue året på byråsiden svart til forventningene dine?

– Absolutt! Det har vært veldig spennende og lærerikt, og ikke minst syns jeg det er gøy å jobbe tett med kunder i mange ulike bransjer. I tillegg det å få jobbe med så mange kompetente og hyggelige folk. Alle jobber tett i team, er flinke og ambisiøse, og gir meg masse motivasjon. Jeg er rett og slett i ferd med å bli en vaskeekte starcomer!

 


Relaterte saker:

Les sak i Kampanje om at Nina byttet fra kundesiden til byrå.

Her kan du lese sak om Starcom sine tilskudd på kompetanse-siden.

I Starcom står kreativitet sterkt – se noen av våre caser her.