CES 2019 – trender merkevarer bør merke seg

Tags:
  • Del:  

På teknologimessen CES (Consumer Electronics Show) i Las Vegas slippes ofte store nyheter, og prototyper vises frem. Men hvis du ser bak alt det prangende og oppmerksomhetssøkende og de stadig større skjermene, hvilke trender og retninger er det som kommer til syne? Flere av byrålederne i Publicis Groupe har delt sine refleksjoner etter CES 2019.

Om vi skal ta vårt sammendrag først, må det bli dette:

Ikke glem det grunnleggende – menneskene du som annonsør vil nå – når du utvikler produkter og tjenester tilpasset en hverdag hvor stadig mer er tilkoblet og integrert.

Uansett hvor mye avansert teknologi og datadrevne løsninger vi får, må ikke merkevarer og byråer glemme at det til syvende og sist er mennesker som er mottakerne og brukerne.

5G vil spille en stor rolle – etter hvert

5G blir nevnt av flere som en «game changer» – noen spår at det raske nettet vil spille en hovedrolle i den fjerde industrielle revolusjon. 5G muliggjør mange løsninger i så å si alle bransjer, men kanskje spesielt innen det meste som har med helse å gjøre. Richard Hartell fra Publicis Medias Strategic Studio mener blant annet at 5G vil gjøre det enklere å endelig sikre sømløse handleopplevelser på tvers av off- og online. Og at smarthjem og «connected living» vil bli tilgjengelig for de mange, ikke kun de få.

Nå skal det vel nevnes at det foreløpig kun er mye prat rundt 5G, for utbyggingen av nettet er fortsatt i sin spede start. Men alt pratet tyder på at de fleste store produsentene har noe på gang når det gjelder 5G-kompatible produkter.

At flere og flere ting vi eier eller bruker er koblet til Internett, øker kravene til sikkerhet og personvern. Merkevarer som er transparente og åpne om hvordan de bruker slik data, kan få et forsprang. Forbrukere blir stadig mer bevisste på hvilken informasjon de deler. Klarer du som merkevare å gi forbrukerne noe av verdi tilbake ved at de deler data med deg, kan du ha mye å vinne på sikt.

Merkevarer bør tenke langsiktig og nytteverdi

Tom Goodwin fra Zenith mener merkevarer bør se på investeringsgraden forbrukere gjør, og ting vi eier lenge – hvordan kan du som merkevare øke nytteverdien av slike eiendeler?

Det ble i år vist frem flere «gadgets» som er laget for å forbedre eller gi tilleggsfunksjoner til noe du allerede eier – slikt som parkeringssensor eller cruise control til biler som ikke har det innebygd.

Et annet poeng fra Goodwin er at merkevarer som kan hjelpe forbrukerne i å ta enklere valg, vil bli viktige. Landskapet forbrukerne må orientere seg i er komplekst, så ikke bidra til å gjøre det vanskeligere, men lettere.

Det kan sees i sammenheng med hva Amy Lanzi fra Publicis Media Americas trakk frem som relevant for handelsnæringen: At merkevarer som kan tilby nyttige tjenester i tillegg til produkter, kan bli vinnerne på lang sikt. Det handler om å være relevant på flere steder i kundereisen, gjerne gjennom partnerskap med andre som kan levere tilleggstjenester som gir verdi til forbruker.

Kan stemmestyring være middelet mot de digitale tidstyvene?

Bevisstheten rundt egen bruk av digitale enheter har blitt større, og mange forbrukere ønsker å bruke mindre tid med øynene på en skjerm. Samtidig blir vi mer og mer avhengige av funksjonalitetene teknologien gir oss.

De merkevarene som klarer å knekke koden for hvordan teknologien kan hjelpe folk til å involvere seg i noe de allerede er opptatt av, uten at det blir en «tidstyv», har mye å vinne, mener Bohb Blair, Starcom Worldwide.

Etter fjorårets CES ble stemmeteknologi trukket frem, og selv om også Google Home endelig har kommet på norsk, har det vel kanskje ikke gått så fort som noen trodde. Etter årets messe kan det i alle fall bekreftes at det ikke var et kortvarig blaff som nå er på vei mot sin død, snarere tvert imot.

Merkevarer som ikke har begynt å tenke på hvordan de kan gjøre sin merkevareopplevelse skjermfri og håndfri bør virkelig begynne på den reisen.

Her viser bilindustrien vei – og hvor er det vel mer naturlig å nettopp bruke stemmen, kontra knapper eller skjerm, enn når du kjører bil?

 

Les rapporten i sin helhet her med mer detaljert innsikt og flere refleksjoner: CES 2019 Trends and Insights