Kreativitet er givende å jobbe med

Tags:
  • Del:  

5 kjappe med Roar Aarhus, Kreativ leder.

I Starcom har kreativitet alltid hatt stort fokus. Og, slik mange toppidrettsutøvere har mentale trenere, har Starcom en kreativ leder i Roar Kristoffer Aarhus. Roar, som har jobbet i byrået i nærmere 5 år, har tatt fatt på oppgaven med stor entusiasme:

Hvorfor er du så opptatt av kreativitet?

– Fordi kreativitet er givende å jobbe med, rett og slett. Det gjør noe med folk og det gjør igjen noe med meg. Samtidig er det innen markedsføring et effektivt virkemiddel, så det skulle bare mangle at jeg som rådgiver utfordret kundene litt på det kreative når det er rom eller behov for det.

Roar forklarer at oppgaven hans i stor grad går ut på å hjelpe til med å videreføre den sterke kreative kulturen som alltid har ligget i Starcom, og at hans rolle som kreativ leder handler om å fasilitere for kreativ tankegang. Det kan blant annet være gjennom workshops både internt og med kunder, brainstorming-økter, samle ressurser på tvers av teamene eller enkel sparring med en kollega.

 

Hva legger du i kreativitet?

– Når vi snakker om kreativitet hos Starcom, kan det være mye forskjellig – både budskap og innhold vel så mye som hvordan og hvor en kampanje tas ut. Det kan være å se nye måter å bruke eksisterende medieflater på, men også skape helt nye kontaktpunkter. Det handler også om hvordan ulike kilder av data kan kombineres for å skape bedre relevans, og hvordan teknologi kan åpne for nye måter å formidle budskap på. Og ikke minst handler det om å skape gode idéer sammen med andre.

 

Hvorfor har det seg at Starcom er så sterke på kreativitet, og at det er så viktig i byrået?

– Starcom har helt siden starten i 2002 ønsket å være et annerledes byrå. I tillegg vet vi at kreative løsninger er viktig for effekt – og derfor har kreativitet, som bygger på god innsikt og strategi, vært viktig for oss. I Starcom er vi heldige – vi har et høyt faglig nivå, og et solid fundament av produkter og tjenester. Vi leverer knallbra på alt det grunnleggende, rett og slett. En så solid rigg gir oss kanskje enda mer frihet til å tenke utenfor boksen, og utfordre kundene våre. De skal føle at de får noe mer enn en standardløsning hver gang. Slik blir vi alle bedre.

 

Hvordan får du gjennomslag for gode idéer?

– Det er et par bokser som burde krysses av: Innsikt til grunn, på strategi og brand, timing og relevans. Også må idéen formidles på en god måte, selvfølgelig. Til slutt er det viktig å ikke gi seg. Man må stå på og kjempe litt for idéen.

I sine fem år i byrået, har Roar jobbet med blant annet kunder som Telenor Mobil, Burger King, Maarud og Takeda. Han har vært involvert i flere prisvinnende løsninger, men kan fortelle at de beste ideene ikke alltid får livets rett:

– Nei, det var det med timingen da. Det er ikke alltid det passer inn i planene, uansett hvor god idéen er. Ikke alle ideer er gjennomførbare, enkelt og greit – det er mange ting som spiller inn. Men man må bare tørre å komme med forslag. Det er slik man får i gang tankeprosessene, og nye idéer blir født.

 

Har du et tips til hvordan vi alle kan bli mer kreative?

– Tenk kreativt ofte! Da blir hjernen din vant med å tenke i de baner slik at idéene bare blir bedre med tiden, samt at det rett og slett blir enklere.

Portrettfoto av Creative manager i Starcom: Roar Kr. Aarhus avbildet med caps
Roar Kristoffer Aarhus, Creative Manager i Starcom