Bryter ned siloer ved hjelp av AI: møt Marcel!

Tags:
  • Del:  

Starcom og Publicis tar i bruk AI for å skyte ytterligere fart i å skape en fremtidsrettet organisasjon. Plattformen, kalt Marcel, skal i enda større grad forenkle og forbedre alle prosesser, og gjøre det enklere å dele kunnskap på tvers av både fagområder og markeder.

Hva er Marcel?

Kort oppsummert:

  • Marcel er en AI-basert innovasjon (teknologisk plattform) lansert av Publicis Groupe
  • Gjennom kunstig intelligens (AI) og maskinlæring samler og analyserer Marcel data fra rundt 80 000 ansatte i 130 Publicis-byråer over hele verden
  • Plattformen er basert på interessekompetanse og erfaringsdata fra de ansatte
  • Den identifiserer og matcher ressurser og muligheter i databasen opp mot kundebehov
  • Utviklet av Publicis.Sapient (et byrå i Publicis) med Microsoft som partner på teknologi/AI

Kreativitet og talentforedling i fokus

Digital transformasjon er et mye brukt begrep i mange bransjer og sektorer de senere årene. For mange er spørsmålet hvordan man skal organisere og strukturere seg for å ikke se at kundene forsvinner til mer omstillingsdyktige konkurrenter.

For reklame- og markedsføringsbransjen er digital transformasjon og teknologisk utvikling høyaktuelt: både for oss selv, men også fordi vi skal være rustet for å hjelpe kundene våre med utfordringer knyttet til dette. Rask utvikling, nye løsninger, skarp konkurranse, og ikke minst et mer kresent publikum, gjør at vi som byrå må evne å finne løsninger på kundenes behov på flere, og nye, måter enn tidligere.

Kritikere vil kanskje si at «en robot vil ikke kunne skape idéer». Det er heller ikke målet med Marcel.

Arthur Sadoun (sjef for Pubicis Groupe) satte det i perspektiv med å si

«Tidligere jobbet talenter for selskaper, men nå må selskapene jobbe for talentene».

Marcel skal forenkle og forsterke alle deler av organisasjonen – fra kunnskap og mennesker, til prosesser og systemer – slik at tid og ressurser frigjøres til ytterligere innovasjon og kreativitet.

Plattformen vil også gjøre det mulig (på enklere vis) for medarbeidere å kunne bidra med sine kunnskaper og sitt talent i internasjonale markeder.

Nysgjerrig? Se demonstrasjon av funksjonene her.

En modig satsing

Marcel ble vist frem første gang på VivaTech-konferansen i Paris 24. mai, hvor blant annet Starcom sin egen sjef Jon Nævestad, og leder for Publicis Media i Norge, Peder Mittet, var tilstede.

Mittet kaller satsingen for «modig»:

«Å utvikle Marcel er et ledd i transformasjonen Publicis selv går igjennom. Det er en transformasjon som er både modig og nødvendig, da verden vi lever i ikke er den samme som den har vært. Publicis er i gang med å utvikle seg til et såkalt «platform company» i stedet for et tradisjonelt «holding company».

Nævestad ser absolutt verdien av verktøyet, som skal bli tilgjengelig for byråene rundt nyttår:

«Dette gir oss en ny mulighet til å ta i bruk de beste talentene som finnes der ute, og til å sy sammen helhetlige løsninger til kundene våre. Dette gleder vi oss skikkelig til å ta i bruk!»

 

Se video-intervju med Jon Aksel Nævestad og Peder Mittet i denne artikkelen om Marcel fra Kampanje.

 


Vil du finne ut mer om Marcel?

Full pressemelding om Marcel fra Publicis Groupe (engelsk)

Se video fra Vivatech-konferansen med presentasjonen av Marcel (engelsk)

Hvorfor selskaper trenger talenter, og hvor Marcel kommer inn i bildet (engelsk)