Starcom og Telenor Mobil med sølv i global prisutdeling som eneste norske

Tags:
  • Del:  

Som eneste norske byrå var Starcom representert i den prestisjetunge konkurransen Festival of Media Global Awards med to jobber nominert til finalen. Byrået hentet hjem et sølv sammen med kunden Telenor Mobil i kategorien «Best Use of Geo-Location» for caset «Telenor Moments».

I tillegg til det premierte caset med Telenor Mobil, var Starcom også nominert i kategorien «Best use of traditional or ambient media» sammen med New Work og Burger King for caset «The Whopper has Landed at Oslo Airport».

Festival of Media Global er, sammen med Cannes Lions Festival of Creativity, et av de største globale arrangementene innen markedsføring og reklame. Den årlige konferansen i Roma tiltrekker seg noen av de største merkevarene i verden og kjente foredragsholdere. I år var det 254 innsendte bidrag fra 35 ulike land som slapp igjennom nåløyet og havnet på shortlist i den globale case-konkurransen.

Dette sølvet smaker så godt som gull

«Dette sølvet smaker så godt som gull når det hevder seg på et så høyt nivå», sier Roar Kristoffer Aarhus, kreativ leder i Starcom. «Også er det enormt deilig å få en påminnelse og bekreftelse på at det vi driver med her i lille Norge, faktisk holder verdensklasse.»

Bak vinnercaset ligger god forbruker- og kanalinnsikt til grunn. Hilde Dahle, Social Media Manager i Telenor Mobil, forklarer følgende:
«I forkant av sommeren 2018 ønsket vi å identifisere ulike situasjoner hvor budskap om vår mobildekning i større grad ble oppfattet som relevant. Vi mente kombinasjonen med fjelltopper og geofiltre på Snapchat var både relevant og sjarmerende, og hadde tro på at dette kunne klaffe skikkelig bra.»

Og klaffe, det gjorde det tydeligvis, også hos jurymedlemmene ute i verden. Forklaringen ligger også i selve budskapsutformingen, mener Aarhus:

«Når du først skal koble deg på fenomenet «fjell-fies» kan du ikke stjele øyeblikket fra den som har kjempet seg helt til toppen – du må prøve å berike det. Etter resultatene å dømme har man åpenbart knekt den koden her».

Det er for øvrig ikke første gang Starcom sanker priser i den globale konkurransen. Byrået har også tidligere hentet hjem edelt metall fra Festival of Media, med gull i 2009, 2010, 2011 og 2016.

 


Relaterte saker:

Telenor moments – et case om skrytebilder for Telenor Mobil

Fra Gardermoen til Roma

3 ulike Snapchat filter fra fjelltopper i Norge som brukt for å vise fart og dekning overalt
Eksempel på tre av Snapchat-filterne fra kampanjen