CES er verdens største teknologikonferanse, og arrangeres årlig i Las Vegas. Her presenteres mange av de største produsentenes nye produkter, innovative løsninger, nyttige (og unyttige) prototyper – fra smått til stort. Vi har vært tilstede på CES2018, og presenterer kort noen av inntrykkene.
-
Stemmekontroll
«Alle» snakker om stemmekontroll, og det kommer for fullt. Det gjør oss som brukere mindre avhengige av skjerm.
Ny undersøkelse fra NPR and Edison Research forteller at 1 av 6 amerikanere nå eier en smarthøyttaler. Det er en økning på 128 % på ett år!
-
Kunstig intelligens (AI)
Kunstig intelligens (artificial intelligence) er ikke fjern framtid lenger. Det er nå i praktisk bruk i mange sammenhenger både for å ta beslutninger og gi råd. AI sin evne til å forstå følelser er i kraftig utvikling. Sony sin robothund Aibo sjarmerte mange på messen.
-
Programmatiske annonsekjøp
Det beregnes at i løpet av neste år (2019) vil 67 % av alle displayannonser være solgt programmatisk.
Du kan lese mer innhold relatert til dette i våre artikler om Starcom DOT: Fusjon av teknologi og kreativitet, og Brand safety – vi er opptatt av å ivareta din merkevare
-
Bil + teknologi = sant
Bilindustrien er (igjen) blitt teknologisk ledende og ikke minst sentrert rundt alt digitalt. Mercedes-Benz vil for eksempel lansere et nytt brukergrensesnitt (MBUX) basert på kunstig intelligens og intuitivt operasjonssystem.
-
Kryptovaluta
Kryptovaluta (digital valuta) er et hett tema, og vil innen få år få reell innvirkning på bank-industrien, og andre finansielle områder. Blant annet annonserte Kodak sine planer om å lansere sin egen kryptovaluta KodakCoin.
En god oppsummering fra CES 2018 finner du også på bloggen til Rishad Tobaccowala, som er Chief Growth Officer i Publicis Groupe. Hans refleksjoner kan du lese i artikkelen «CES 2018: SEA of change in the third connected era». Den tar for seg mange av de samme punktene vi har nevnt over litt mer i dybden.