Verden stoler nå mer på bedrifter enn på myndigheter og mediene

Tags:
  • Del:  

Den jevne verdensborger stoler nå mer på bedrifter enn på mediene og myndigheter. Det stiller nye krav til bedrifter og merkevarers samfunnsrolle og samfunnsansvar. 

Edelmans siste globale undersøkelse «Trust barometer» måler i hvilken grad verdens befolkning stoler på bedrifter, organisasjoner, medier og myndigheter. De peker på at verden befinner seg i en «information bankruptcy», som har gått hardt utover tilliten til myndigheter og medier.

I dette vakuumet forventes det at bedrifter og merkevarer skal ta et utvidet ansvar i viktige samfunnsspørsmål, og å være en nøktern og nøytral kilde til informasjon.

Norge er ikke undersøkt spesifikt i undersøkelsen. Selv om tilliten til norske medier og myndigheter trolig er høyere enn ellers i verden, er det likevel grunn til å merke seg trenden: Bedrifter forventes å ta en utvidet samfunnsrolle og ta stilling til spørsmål som er viktige for samfunnet.

Det holder altså ikke lenger bare å være god på å produsere, markedsføre og selge produkter og tjenester.

 

– Det er avgjørende å forstå forventningene til omverdenen, og se mulighetene der merkevaren kan gjøre en forskjell i samfunnet. En møbelprodusent som IKEA forventes ikke bare å lage rimelige møbler, men også å redusere andelen brukbare møbler som kastes. Dagligvarekjeder forventes å bruke markedsmakten sin på en måte som også gavner bøndene og dyrevelferden. De uskrevne forventningene til bedrifter og merkevarer øker rekordtempo, og definerer omdømmet ditt, sier Rolf Aaneland, leder i det Publicis-eide PR-byrået MSL.

 

Les den fulle Edelman-rapporten her:

2021 Edelman Trust Barometer | Edelman

 

Ta kontakt dersom du ønsker råd om hvordan din merkevare kan bygge et sterkt og langsiktig omdømme i takt med samfunnsutviklingen.
Du kan både ta kontakt med oss i Starcom, eller med våre kolleger i MSL.